Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Har något stag som sitter under motor huven, Går från mellan dämparna.
Är det bara att släppa på och skruva tillbaka sen?

Sen får de ställa in något då jag åker in och gör framhjuls inställning?

Eller något man ska tänka på där?
av wohlfie
Har kolla mer nu på sakerna och tror mer att det är Spindelled som är paj, då jag ser på höger sida att skydds gummit är trasigt.
Samt bryter jag med en järn pinne så får man ett ljud och uppfattar att det kommer därifrån. Så jag byter dessa först.

Frågan är om jag byter Spindelled åker jag på framhjuls inställning då?
Och inte behöver jag väl montera ner hela länkarmen? utan ska räcka byta på plats?
Fått låna en liten avdragare till detta så hoppas det underlättar.

Tydligen så är bara länkarmarna byta men inte spindelleden..
Och det finna papper på detta hos Volvo.. då spindelleden inte ingår i länkarmarna så får man köpa till dom efterhand.
Så tydligen så gick dom 1000mil sen dåliga. kan vara så.
Nu är jag lite osäker hur det ser ut på dessa bilar, kanske någon annan kan bekräfta eller avfärda,
men visst finns det risk att "råka" dra isär den inre drivknuten vid byte av spindelled?
Dessa kan vara jävliga att få tillbaka.
av wohlfie
Jackson75 skrev:Nu är jag lite osäker hur det ser ut på dessa bilar, kanske någon annan kan bekräfta eller avfärda,
men visst finns det risk att "råka" dra isär den inre drivknuten vid byte av spindelled?
Dessa kan vara jävliga att få tillbaka.
Ja jag läste något om inre drivknuten att man skulle vara lite varsam.
men håller man allt på plats och sen bänder ner länkarmen så bör det gå bra.

Prata med skobes om detta och ibland kan man behöva göra en inställning men det ser man på däcken om det behöves. Samt ratten. men leden i säg har inget man kan ställa på.. utan det är mer om något skulle flytta sig mer.

Ska byta detta imörn se hur det går. Men det verkar inte vara så svårt.
Vissa bilar går det inte bara att Spindelled. Byte tex på en S40 föra vecka. Då va man tvungen att byta hela bärarmen. Ändåatt bbiltema sålde lösa spindelleder. Men vet inte hur det är med v70. Så länge det går så är det en ganska lätt process
av wohlfie
Jonas_latt skrev:Vissa bilar går det inte bara att Spindelled. Byte tex på en S40 föra vecka. Då va man tvungen att byta hela bärarmen. Ändåatt bbiltema sålde lösa spindelleder. Men vet inte hur det är med v70. Så länge det går så är det en ganska lätt process
Okej, dock så går det köpa lösa spindelleder till v70 så hoppas på att det går byta.
För när man köper ny länkarm till V70 så ingår inte spindelleden. Bara de två bussningar på motsatta sida.
av Stefan62
Har fått tips vid besiktningen om att en länkarm är glapp.

Kontaktade Volvo-verkstaden och de sa att "visst kan vi byta länkarm, men vi kan också bara byta gummibussningen...".

Vad är rätt och vad är att rekommendera?

När byter man länkarmar om inte det är när de glappar?

(Det klonkar, gnisslar och knarrar - även k-stagen ska bytas.)
Klonk vid ojämnheter har för mig och andra varit krängningshämmarstagen som fäster i fläderbenen högt upp (V70-05).
De glappar och behöver dras åt med jämna mellanrum. Gänglåsning alt. svets att fundera på, där den första nog är bäst :)

Ska själv se imorgon om det även försvann för den här gången.
Tjohej!
/M

EDIT: Det funkade, nu helt tyst igen i framvagnen!
av T-rex
Jag hade oxå klånk i framvagnen, bytte nästan allt på vä sida som ev kunde klonka, till sist rev jag ner allt i ren desperation o kände vred o skakade på alla delar, det visade sig vara stötdämparen (stången) som hade glapp åt alla håll, stätdämparen i sig fungerade bra. Sen vart det skönt tyst.
Inköptes på mekonomen för två årssen 3 års garanti :D

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]