Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Clodwig
Hej. Har ett litet udda problem som i och för sig inte ger mig någon större huvudvärk, men ändå kan vara smått irriterande. När det är kallt ute och jag slår på bakrutedefrostern händer det att det plötsligt kommer ett klickande ljud från passagerarsidans kontollpanel till sidofönstret. Belysningen i nämnda panel blinkar och samtidigt försvinner termometern frin DIM:en och ersätts av två horisontella streck. Försöker man öppna passagerarsidans sidoruta så "hackar" denna i takt med klickandet. Trycker man av defrostern och slår på den igen är allt normalt, men efter kanske 20-30 sek händer samma sak igen. Själva avfrostningen funkar normalt både till bakruta och ytterbackspeglar. Det här händer som sagt bara när det är kallt och bilen har stått utomhus. Någon som vet vad orsaken kan vara och om det är lätt att fixa?
av llesrof
En gissning är kortslutning i kablaget i dörren. När du aktiverar elbakrutan så aktiverar du även uppvärmningen i spegelglasen.
Användarvisningsbild
av Clodwig
llesrof skrev:En gissning är kortslutning i kablaget i dörren. När du aktiverar elbakrutan så aktiverar du även uppvärmningen i spegelglasen.
Tjena. Kortslutning? Hmm... borde det inte göra på det viset hela tiden då i stället för bara när bilen är kall?
av sjörök
Hej.

Har nog inte lösningen, men jag märkte vid ett försök att själv laga elhissen i passagerardörren att när man tagit
bort innerpanelen/dörrsidan, samt kopplat bort de 3 kontaktdon som finns där, försvann temperaturen. 2 streck visas istället, precis som hos dig.
Även symbolen för öppen dörr lös.

Hoppas du kanske kan dra någon slutsats :-)-)
Användarvisningsbild
av Clodwig
sjörök skrev:Hej.

Har nog inte lösningen, men jag märkte vid ett försök att själv laga elhissen i passagerardörren att när man tagit
bort innerpanelen/dörrsidan, samt kopplat bort de 3 kontaktdon som finns där, försvann temperaturen. 2 streck visas istället, precis som hos dig.
Även symbolen för öppen dörr lös.

Hoppas du kanske kan dra någon slutsats :-)-)
Ok, intressant. llesrof:s teori om kortslutning kanske är på rätt spår i alla fall. Nåja, jag river inte dörrsidan förrän det blivit lite varmare ute, sen kanske man kan mäta sig fram till problemet. Som sagt, det vållar mig ingen större huvudvärk. :D
av m2c
Vad jag vet så sitter yttertemperatursensorn i backspegeln, så det är väl därför du fick streck i displayen när du drog ur kontakter. Så trådskaparen kanske har nån kortis där i härvan?

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]