Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det där oansenliga lilla gallret är viktigt att hålla rent, det fick jag lära mig när jag hade V70N (2001:a). Dammsög rätt ofta där och jag hade egentligen inga problem, men brorsan har en S60 som andra bil och där har det varit lite strul med damm och skit innanför gallret men han plocka ner allt där i somras och gjorde rent och då fick han fason på det igen.
Lite dum konstruktion egentligen, men man får leva med det och jobba lite förebyggande när du nu vet om det (om det nu är helt där bakom gallret).

/Bo
Lajning skrev:Halloj

Stort tack för väl formulerade svar. Lock-up funktionen kände jag till, även om jag inte visste alla detaljer runt den: vilka växlar, hastigheter osv. Nu känner jag mig lite mer kunnig inom ämnet.

Angående ECC'n så har jag läst om den där fläkten. Ska ge mig ut imorgon kväll och undersöka. Det ser faktiskt ut som att någon varit och pillat i det gallret, så risken finns kanske att den är trasig. Finns dessa att köpa någonstans?

Återigen, stort tack!
Mvh Lajning
Lockup (eller automatlådor i allmänhet) kan uppföra sig olika beroende på förarens körstil (dvs. adaptiv programvara), olika bilmodeller eller t.o.m olika årsmodeller av samma bil. Eller olika programvaruversioner i samma årsmodell av samma bil. ;)

På min gamla 855:a och V70 I så hoppade lockup i vid 80 och hoppade ur vid typ 78km/h igen, eller om man gasade för mycket, eller om lasten blev för tung. Ju nyare automatlådan är, ju oftare är lockup i kan man nästan säga.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]