Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av D5Mikhael
Hej har en v70n d5 som volvo har lagat virvelspjället på med en reparationsats.
Nu e det tyvärr som så att volvo verkstaden som gjort denna lagningen tyvärr har borrat ett alldeles för stort hål i armen som går ut vid motorn :-(O)
Så jag åker på att byta hela virvelspjället :(
Har volvo verkstaden några skyldigheter att hjälpa mig med lagningen ? trots att det är 2 år sen dom lagade det ?
Tacksam för alla råd o svar :-)-)
av jope84
Är hålet mycket förstort.? Jag lagade mitt med att borra hål i kulan och de på motorn sen trädde in en 2mm mässing stav och bocka runt
av curry
Finns det inte minsta stump kvar av spjällaxeln? (om det är där den är sönder) Finns det bara lite kvar så kanske du kan tillverka en egen arm med kulan på, och göra den med ett litet rör där den ska på spjällaxeln. Och ett hål i röret där du sticker en glödgad lite grövre synål genom rör och spjällaxel., som förstås hålls helt stilla tills nål och plast svalnat och fastnat. Bara en tanke, jag har inte sett hur spjällaxeln sett ut på dessa men nåltricket har jag utfört på en annan motor i stället för apdyr seriös rep.
På min 08 har jag den senare varianten med ett plastlänkstag med en ögla i varje ände, den inre vill gärna hoppa av plastkulan så den tog jag och värmde ihop lite så den kniper bättre om kulan.
av D5Mikhael
Hålet e tyvärr så stort att det har gått av en bit :(
Tack för rådet att reklamera :-)-)
Det e ju tidigare ägare som lagade detta felet ??:-/
Så får försöka med det :???:
av D5Mikhael
Hej nu är virvellspjället bytt :D
Allting kostade ca 3200kr :-)-)
På den lokala verkstaden :D
Men motorn va ordentligt igensotad :(
Så behöver göra rent egr ventilen.
Finns det nån bra guide ?