Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag stött på lite patrull med en 08:ans V70 classic 2,4-170.
Det hela började i September när jag upptäckte att insidan på bromsskivan på högersida var helt sönderrostad, man såg att beläggen hade tagit på ungefär 1cm där med en massa vibrationer som följd.

Belägg och skivor byttes på båda sidor fram, såg när jag demonterade skivan fram att något liknande var på gång även på vänster sida dock inte i närheten så allvarligt.

Bromsbeläggen är Volvo original och skivorna är från Skruvat.se, bromsoken och glidpinnarna smordes upp på alla tänkbara sätt.
Snedslitningen på höger sida fortsatte dock även efter circa 200mils körning, så då tänkte jag att det måste vara oket som har packat ihop på något sätt trots att det såg schysst ut, så jag grinade till mig ett bra pris på ett nytt hos Volvohandlarn och monterade det och luftade.
Nu är det så att bilen med nöd och näppe blev godkänd på besiktningen, bromsvärdet hade en differens på 25% snedslitningen har minskat betydligt dock och nu är det en yta på 2 cm som beläggen inte tar på, det nya oket har rullat cirka 250 mil.

Jag ger snart upp med vad det kan vara för fel, allting verkar vara helschysst och glider hur fint som helst ? :-/
Kan det ha något att göra med att bilen blev påkörd vänster fram så fjäderbenet gick av och däcket blev skrot, detta hände dock för fyra år sedan...?

Bilen har i dags dato gått 5900 mil
Senast redigerad av 1 Secca, redigerad totalt 0 gånger.
Tog ner skroten idag igen och kollade så att oket verkligen satt rakt och vad jag kunde se så var det helt ok.
Luftade gjorde jag iofs inte denna gång, får gör det imorgon.
Slangarna ser helt ok ut, och besiktningen hade inget att anmärka på heller, bilen servades hos auktoriserad Volvoverkstad i början på December och de sade inget heller om bromsarna.
Kanske en väldigt långsökt grej, men att huvudbromscylindern har fått sig en smäll när bilen blev påkörd och med tiden nu har någon packning eller nåt gett med sig så det inte blir tillräckligt högt tryck i oket...
Tur att det inte är min bil för då hade jag blivit tokig! :wink:
Nu är problemet ordnat av en ICKE auktoriserad verkstad, det var bromslangen på högersida som hade börjat desintegrera sig inifrån och började bli lite för tät.

Men nu tar det så jämt så :-)

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]