Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har förmig att man dernerar gasfilter på varje service, men kan ha fel.
för att göra detta, så måste först göra ledningen tryck lös (trycket är upp till 200 bar)

deta görs på olika sätt beroende på årsmodell !
gemensamt för alla årsmodeller är att moton ska köras på gas, sen ska man stänga av el solinoiden, vilket görs lite olika.
moton ska alltså gå under hela prosessen & kommer att stanna när gasen är slut i ledningen.

Gissar att man på samtliga årsmodeller kan rycka kontaktstycket på solinoiden som såtter höger sida bak bakom plasten som täcker stora gastanken, men deta har jag aldrig provat.

på årsmodell upp till 04:a så tar man bort relä MI17 i REM
på årsmodell 05 till 06 är det en säkring i cem (längs till höger i mitten raden. 10A)
& på 07- så är det också i CEM. nedre raden näst längst till höger, tror det är en 7,5A

ta plaseringarna & årsmodellerna lite med en nypa salt (kör somm alltid bara rakt ur huver när jag skriver på forumet)

När systemet är trycklöst så drenerar man via en insex plugg (tum mått på den insexen) lite svårt att komma åt den så jag tar alltid specialverktyger som tar bort hela filterhållaren.

I samband med detta ska alltid gastrycket justeras, o till detta krävs ett specialverktyg. så igentligen behöver ni inte bryer hur man gör, för ni måste ju ändå in på verksta för att få bilen rätt servad (ni kan ju göra allt annat själva men bara lämna in för detta) borde kosta ca: 1000:-
CarMan skrev:
S60AWD2.5T skrev:
CarMan skrev:som sagt så hade det ju varit kanon om man skrev i forumet!!!

Kan väl på minna om mitt förra svar til dig. Läs ovan.
Vissa saker kan INTE läggas ut på ett forum pga copyright.
det är väll ingen som bett dig kopiera fakta från nån annan utgivare.
Om nån påriktigt vet hur man gör kan man beskriva med egna ord.
Vi pratade INTE om mig. Jag försökte förklara varför inte andra/jag vill lägga ut "fel" saker.
Antar att fråge ställaren struntar i om det är personlig erfarenhet eller fabriksinformation.
Men JAG skule inte lägga ut skyddat material, hur andra gör bryr jag mig inte om.
Sen vet jag inte om man kan veta på riktigt eller låtsas :-)
av Fred
En förklaring av ett arbetsförfarande i ord kan ju aldrig vara copyright-skyddad. Jag har väldigt svårt att förstå varför S60AWD2.5T är så hemlighetsfull när det gäller denna beskrivning...det är väl bara att skriva hur man gör?!

Personligen vet jag att systemets först måste göras trycklöst. Detta kan göras på lite olika sätt men jag kan inte säga att jag med 100% säkerhet vet hur detta går till så därför säger jag inget om det. Sedan krävs ett specialverktyg med volvonummer 9997092 för att lossa filterkoppen som sitter ovanför bakaxeln. Därefter tas filterinsatsen ut och koppen görs rent från olja. Nytt filter sätts i och filterkoppen skruvas tillbaka mha specialverktyget.

En riktigt bra beskrivning på hur gassystemet görs trycklöst, samt ett pris på specialverktyget, är det som saknas för att jag ska kunna veta ifall jag kan utföra jobbet själv. Med svar på dessa saker kommer jag troligen göra detta när det är dags för min 20000-milaservice och då kan jag ta med mig kameran för att göra ett mektips.

Mvh
/Fred
drenera filtret görs igentligen utan att ta dän filterhållaren. drenering görs vid varje 2000 mil
filtet byts var 8000 mil
av oel
CarMan skrev:Jag har förmig att man dernerar gasfilter på varje service, men kan ha fel.
för att göra detta, så måste först göra ledningen tryck lös (trycket är upp till 200 bar)

deta görs på olika sätt beroende på årsmodell !
gemensamt för alla årsmodeller är att moton ska köras på gas, sen ska man stänga av el solinoiden, vilket görs lite olika.
moton ska alltså gå under hela prosessen & kommer att stanna när gasen är slut i ledningen.

Gissar att man på samtliga årsmodeller kan rycka kontaktstycket på solinoiden som såtter höger sida bak bakom plasten som täcker stora gastanken, men deta har jag aldrig provat.

på årsmodell upp till 04:a så tar man bort relä MI17 i REM
på årsmodell 05 till 06 är det en säkring i cem (längs till höger i mitten raden. 10A)
& på 07- så är det också i CEM. nedre raden näst längst till höger, tror det är en 7,5A
Bumpar en gammal tråd. Räcker det i praktiken att göra systemet trycklöst på detta sätt för dränering/byte av filtret eller måste man också stänga av ventilerna till alla tankarna?

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]