- fre 17 jan 2014, 13:55
Symptomen är att den dör rakt av efter ca 3 sek efter start. Ger jag den gas så klarar jag att hålla igång den en stund (5 min kanske?) Vid körning går den ganska jämt så länge den får gas. Släpper jag så "Dunkar det till" som om ett motorfäste är kasst typ. Ryckigt alltså, som om det bara finns full gas eller ingen gas. Cruise control har lagt av. Ingen motorlampa lyser eller dylikt. Står jag med nyckeln i läge 2 i mer än 4-5 min så varnar bilen i displayen att spänningsnivån är låg. 11,2V enl VIDA.. Batteriet är bara 1 år gammalt.
Kopplar jag ur LMM så dör den inte på tomgång, men går fortfarande ryckigt. Vilka felkoder jag får upp är nog ganska ointressant va? (har inte kollat)
Jag bytte min lmm på volvo förra året och då hade jag en massa andra felkoder (OCH motorlampan lös konstant!).. ECM 260 tror jag? (minns ej vilka!) Motorn gick hyffsat bra.. Bättre än nu! :D Och den blev underkänd på SBP. Symptomen stämmer inte överrens?
3900:- för LMM igen, NEJ TACK!
Denna gången har jag bara ECM-1300 Luftmassemätare För lågt flöde.
Ingen motorlampa eller dylikt. (Jo om jag kopplar ur LMM!
)
Jag skulle inte sätta pengar på att LMM är kass igen.
ECM-1300 Luftmassemätare lågt flöde
För lågt flöde:
-luftläckage
-kontaktresistans
-signalledningen kortsluten till jord
-avbrott på signalledningen
-avbrott på spänningsmatnings ledningen
-defekt givare
Var börjar jag?
Min kylarfläkt startar direkt när jag stänger av motorn.. (Tempgivaren!?)
Bilen dör på Tomgång.. Kopplar jag ur LMM så funkar det men inte perfekt gång.
Hur kollar man Jorden?
Jag ska köra iväg och skaffa lite startgas och spraya lite på alla slangar sen.
Snälla, Brainstorma med mig! Alla förslag mottages! Ska boka tid på volvo på måndag om jag inte rer ut det i helgen!!
Kopplar jag ur LMM så dör den inte på tomgång, men går fortfarande ryckigt. Vilka felkoder jag får upp är nog ganska ointressant va? (har inte kollat)
Jag bytte min lmm på volvo förra året och då hade jag en massa andra felkoder (OCH motorlampan lös konstant!).. ECM 260 tror jag? (minns ej vilka!) Motorn gick hyffsat bra.. Bättre än nu! :D Och den blev underkänd på SBP. Symptomen stämmer inte överrens?
3900:- för LMM igen, NEJ TACK!
Denna gången har jag bara ECM-1300 Luftmassemätare För lågt flöde.
Ingen motorlampa eller dylikt. (Jo om jag kopplar ur LMM!
Jag skulle inte sätta pengar på att LMM är kass igen.
ECM-1300 Luftmassemätare lågt flöde
För lågt flöde:
-luftläckage
-kontaktresistans
-signalledningen kortsluten till jord
-avbrott på signalledningen
-avbrott på spänningsmatnings ledningen
-defekt givare
Var börjar jag?
Min kylarfläkt startar direkt när jag stänger av motorn.. (Tempgivaren!?)
Bilen dör på Tomgång.. Kopplar jag ur LMM så funkar det men inte perfekt gång.
Hur kollar man Jorden?
Jag ska köra iväg och skaffa lite startgas och spraya lite på alla slangar sen.
Snälla, Brainstorma med mig! Alla förslag mottages! Ska boka tid på volvo på måndag om jag inte rer ut det i helgen!!
- By dieselkenneth