Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rockyv70
Hej!

Måste byta inre drivaxeldamasken på min volvo xc 90.
Lättast är väl att lossa yttre drivknuten och trä på.

Är det någon som har erfarenhet av att lossa yttre drivknuten?
Om de är lätta att lossa och sätta tillbaka?

Resten har jag ganska bra koll på.

Mvh
Hjälp!

vilket elände jag hamnat i...
försökte få loss yttre knuten med hjälp av att skruva in en bult i centrumhålet, allt gick bra till bulten går av!!
nu sitter knuten fast och bulten får jag inte ur, har bankat och slagit, men knuten sitter sten hårt.
någon som har ett begåvat tips?
eller är verkstad som gåller nu...?
kan en verkstad pressa ur knuten?

tacksam för tips!
Slog Du på bulten eller varför gick den av?

Det sitter en låsring innanför damasken på den yttre knuten. Vet ej hur det är på XC90 men förmodar att det är som vilken Volvo som helst. Låsringen är av den typ som inte behövs en tång till för att få loss, dvs med tillräckligt mycket kraft så lossar knuten från axeln galant.

Har din kanske rostat?
nissesvolvo skrev:Slog Du på bulten eller varför gick den av?

Det sitter en låsring innanför damasken på den yttre knuten. Vet ej hur det är på XC90 men förmodar att det är som vilken Volvo som helst. Låsringen är av den typ som inte behövs en tång till för att få loss, dvs med tillräckligt mycket kraft så lossar knuten från axeln galant.

Har din kanske rostat?
Bulten var av dålig kvalite och gick av när jag började dra åt den.
Har lämnat in eländet på verkstad får de slå lös allt och göra klart damaskerna mm.
Hoppas det ska gå bra.

/DG
nissesvolvo skrev:Varför drog du åt bulten? Du kan ju inte få av drivknuten från drivaxeln genom att dra åt bulten....Bulten går ju definitivt inte genom knuten. Då skulle ju det inte gå att svänga :shock:
Läste något tips om att man kan skruva in en bult och på sätt tvinga ut knuten, det var helt galet. Varning för detta!!
Lämnade in den gamla axeln på verkstad och de fick inte av knuten eller ur bulten, så det blev till att köpa ny drivaxel.
Köpte en på bildelsbasen.se som var fräschare än den jag hade, med hela damasker och utan glapp.
I slutändan blev det billigare med att byta drivaxel än vad det hade kostat att lämna in den och få damaskerna bytta.
Men bilen blev stående en vecka och en smärre kris senare.
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]