Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mikkelsson skrev:Hej, vi har en 2.0f som vi haft sedan ny, kört 7000 snart. Den drar runt litern på bensin och är surrig i motorvägsfart dvs högt varvtal. En 6 växel hade varit önskvärt. Man hör dock inte motorn mycket så det är mest förbrukningen jag stör mig på. Hade även en v70 classic diesel 163 hkr med sexväxlad låda. Låg runt 0,64 med den men skatten runt 5000 per år! Dessutom är den mer "gungig" i fjädring än vår v70 II som känns mycket bättre på vägen. Tajtare ihopskuvad, fast fjädring, fantastiska stolar och i mina ögon modernare bil gör valet enkelt för mig. Har du pengarna och tycker om att det händer nåt när du trampar på gasen så tag en 2,5ft så får du en bil som är kul att köra. Dessutom mycket mer modern bil som sagt....
Jag trodde också att eftersom jag köpte en v70classic diesel från 2008 så skulle den vara fri från problem men det verkar inte spela någon roll. Strul med virvelspjäll, bilen skakade pga bromsproblem bak (handbroms), gummilisterna lossnade! Vid förardörr samt en bak så jag fick limma dem. Rena skämtet till kvalitet med tanke på att den kostade närmre 300000kr ny. Bromsarna är också mycket bättre i vår V70 II.
Servicelampan tändes ju också efter ett år även om jag bara körde 2000 mil istället för de 3000 jag har för mig att den skulle klara.
Det som var bra var att kamremsbytet endast kostade knappa 5000kr.
Varje dag i veckan hade jag valt en V70 II.
Vad är det för årsmodell på din 2.0F?
Så mycket mordernare tycker jag inte V70II 08-09 är jämfört med V70N :!:
Användarvisningsbild
av SvenB
Finns det "rätt" eller "fel"modell av V70II :?: Jag trodde att man valde utrustning och motor utifrån sina behov. Jag tror inte att det finns någon modell som är rätt eller fel för alla människor. :)
simonhalmstad skrev:Så mycket mordernare tycker jag inte V70II 08-09 är jämfört med V70N :!:
Det är väl skillnad på en bil som förändrats över tiden och en helt ny modell som v70 II var. Den förra känns inte lika tajt, även kvalitetsmässigt är det enligt min mening stor skillnad. De enda som är glada över en V 70N är de som redan har en men att ge rådet att köpa den istället för en helt ny modell är befängt. Jag vill ha kvar min tjock-tv för den har så bra bild, inte ha en platt en. Kan man lita på dem? Ett bildrör kan man väl byta i gamla bettan vid behov? jag har kört min förra V70 N 5000 mil så jag vet att jämföra med vår V70 II som också är från hösten 2008. Köpte den när volvo krisade, till sjukt bra pris hos Bilmånsson i Eslöv. De slängde tom med vinterdäck på alufälgar förutom rabatten. Det enda som stör i den bilen är varvtalet och därmed förbrukningen som ligger på knappa litern med bensin.
Det är ju inte alltid allt är bättre på nya modeller..
Själv föredrar jag föramiljön på V70N framför V70II och även exteriört föredrar jag V70N.
De 5 cylindriga motorerna är ju mycket roligare än de 4 cylindriga fast ekonomiskts sett är det väl tvärtom..
Dessutom är väl V70II något större och tyngre..

Trivs väldigt bra med min V70N och V70II tilltalar mig inte alls.
Detta styrker det som "mikkelsson" skrev i sitt inlägg tidigare. :roll:
Nu tycker jag ju att det är fel att säga att det är befängt att välja en äldre modell.
En V70II 2.0f drar mer bränsle och har sämre prestanda än V70N.
Om man tycker det är befängt att välja en bil med bättre prestanda och lägre förbrukning så får man väl tycka det..

Vilken som är det bästa valet beror på vad man prioriterar.
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]