Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av öläningen
Hej jag har fått felkod ECM-644A omställningsventil kamaxeln vad är det som är fel.jag har haft bilen inne för ayt byta topplockspackning och kamrem och vattenpump kan det vars något med det eller är ventilen sönder mvh öläningen.
av S6024t
räcker att det kommer nått "skräp" med oljan till ventilen,köper man en ny så har den nya packningen ett "nät" i oljekanalen..Men kolla först så att kontaktstycket sitter som det ska på ventilen
av jaob
Jag hade min bil inne i fredags och bytte tätningar vid kamaxlar och vevaxel samt ny rem.
Bilen gick bra innan jag lämna in den men gick betydligt sämre nät jag hämta ut den. Väldigt hackigt och orolig på tomgången.
Får upp samma felkod som du efter verkstadsbesöket.

Tydligen så har kamdrevet vridigt sig lite när dem bytt grejerna så dem står inte helt som dem ska.
Dem ska fixa detta på måndag.

Jag kan inte heller se nån annan förklaring då bilen gick bra innan samt att jag inte hade den felkoden innan.
Användarvisningsbild
av öläningen
Okej får kolla kontakten eller om det är skit på den.bilen går mycket bra.annars får verkstaden kolla den.
av jaob
Vet du om felkoden dök upp i samband med verkstadsbesöket ? Eller kan du haft koden innan ?

Jag har även bytt VVT solenoiden för ett tag sen och då hade jag denna felkod också men då gick bilen som den skulle.
Men nu vet jag att min felkod beror på att nått är monterat fel då jag inte hade den innan.

Är du säker på att felkoden inte fann innan skulle jag gissa på att nått blev fel vid montering.
Och om du kan ha haft den innan så är det stor chans att det även är VVT solenoiden som bråkar.

Återkomm gärna med vad det var om du löser det.
Användarvisningsbild
av öläningen
Hej jag hadde inte koden innan jag lämnade den till verkstaden den har kommit efter.
av jaob
Sådär då var bilen hämtad och nu går min bil som den ska igen och felkoden är borta.
Och mycket riktigt så hade kamdrevet råkat flyttat sig lite vid montering.

Bara hoppas att inget tog skada pga det misstaget.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]