Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V70N 04 har en hel del knarrande ljud när jag svänger i krypfart(hörs inte i högre hastigheter) och får också en del klonk ljud vid ojämnheter. Och ljudet låter som att det kommer från vänster framhjul och jag är långt ifrån någon mekare men jag har försökt luska ut att det handlar om fjädersäte el fjäderbenslagret som är slut.

Så min tanke var att försöka byta fjädersäte själv och se om benslagret behöver bytas.

Men jag är lite osäker på fjädern som måste tas isär vilket kräver fjäderspännare som jag hittat på biltema ( http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... -st-19256/ ).
Vågar man ge sig på att ta isär fjädrarna. Är lite rädd att spännarna skulle lossna och fjädern flyger iväg och eventuellt träffar en.
Någon som har lite råd för en oerfaren mekare som vill försöka göra ingreppet själv.
Behöver jag byta båda högre och vänster fjädersäte i framvagenen eller kan jag bara byte den som är trasig?
Är det att rekommendera att köpa fjädersäten från biltema ca 100kr styck?

Jag läste också om en person som gav som råd att kolla upp stabilisatorstagen som skulle kunna ge ifrån sig klonkljud. Är det någon som skulle stämma. Har för mig att jag försökt ta tag i stagen och dra i dem för att försöka höra något ljud men jag märkte inget.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]