Och så lite som AWD används, promille av körtiden, får mig att kunna vänta dessa millisekunder.
har själv en xc, men så här i efterhand känns det som att den stora frågan om AWD dyker upp - när ska jag använda AWD?
Det där stämmer ju inte riktigt. AWD används hela tiden eftersom du alltid har minst 5 % drivning bak. Bilen ligger hela tiden och känner av när det behöver fördelas kraft till bakhjulen, inte minst vid kurvtakning. Det är många parametrar som spelar in, inte bara om framhjulen saknar grepp och när du skall forcera en snöhög.
Men tidigare har jag vid 2 tillfällen önskat AWD, när V70'n satt fast i snö på underredet samt när jag skulle dra upp båten på båtsläp från stranden.
Då hade inte AWD hjälpt. Står du på underredet så sitter du fast. Jag har provat :D
frågan TS ska ställa sig:
Behöver jag AWD i sådan utsträckning att jag är beredd på ett ordentligt prispåslag, dyrare service, högre skatt och dyrare reparationer?
Att en XC70 är dyrare i inköp är ett faktum, lika så den högre skatten, men hur är det med resten? Dyrare service? Nu vet jag inte vad en V70 kostar att serva, men eftersom det enda skillnaden är AWD och utseendet så borde servicekostnaderna vara ungefär de samma. AWD-systemet har så vitt jag vet inga specifika servicepunkter vilket kan tyckas märkligt. Förra servicen bad jag teknikern kolla efter läckage och kolla oljenivåer i AWD-systemet. Det är möjligt att det kostade en femhundring extra, men det är ju ingen stor peng i sammanhanget. För övrigt fanns det inget läckage någonstans på min bil. Den skall servas nästa vecka och då får han kolla igen. De där dyra reperationerna är heller inget som måste vara en sanning. Jag har inte haft några dyra reperationer på mitt AWD-system. Men så håller jag inte på med rödljusracing, släpar runt på husvagnar/hästar eller försöker spinna loss på asfalt. Kör man vettigt så håller sakerna bättre.
Varje gång en XC-bil kommer på tal så börjar folk, helst de som själva inte har någon, snacka om behov av AWD hit och dit. Om de flesta var ärliga och rannsakade sina egna behov så skulle de inse att de skulle klara sig med en 106-hästars miljöbil med väl tilltaget bagagutrymme. Vi som väljer XC-bilar gör det utifrån samma kriterier som alla andra som väljer en stor och motorstark kombi. Det är bara det att vi vill ha lite mer funktionalitet där vi faktiskt kan ta oss fram där andra faktiskt kör fast. Att andra tycker att XC-bilar är onödiga är ren bonus. Min nästa bil, som jag ännu inte hittat, kommer också att bli en AWD med lite högre markfrigång.