Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
milktrucker skrev:
Gotlandsbästa skrev:Tyckte filmen var mest rolig, fattar inte hur man kan säga att Gen 5 är lika bra som gen 4 på det lilla testet.
Att jag har XC är pga vi bor på Gotland. Har ofta en kärra efter & eftersom det inte saltas här så blir det mycket isiga vägar på vintern. AWD hjälper till bra då.
och med riktigt bra dubbdäck kommer du nästan lika långt.

Nu har jag Hakka 8. Billig livförsäkring. Fast man ska ju inte lita på att alla har bra däck. :-O)
av llesrof
Och så lite som AWD används, promille av körtiden, får mig att kunna vänta dessa millisekunder.
har själv en xc, men så här i efterhand känns det som att den stora frågan om AWD dyker upp - när ska jag använda AWD?
Det där stämmer ju inte riktigt. AWD används hela tiden eftersom du alltid har minst 5 % drivning bak. Bilen ligger hela tiden och känner av när det behöver fördelas kraft till bakhjulen, inte minst vid kurvtakning. Det är många parametrar som spelar in, inte bara om framhjulen saknar grepp och när du skall forcera en snöhög.
Men tidigare har jag vid 2 tillfällen önskat AWD, när V70'n satt fast i snö på underredet samt när jag skulle dra upp båten på båtsläp från stranden.
Då hade inte AWD hjälpt. Står du på underredet så sitter du fast. Jag har provat :D
frågan TS ska ställa sig:
Behöver jag AWD i sådan utsträckning att jag är beredd på ett ordentligt prispåslag, dyrare service, högre skatt och dyrare reparationer?
Att en XC70 är dyrare i inköp är ett faktum, lika så den högre skatten, men hur är det med resten? Dyrare service? Nu vet jag inte vad en V70 kostar att serva, men eftersom det enda skillnaden är AWD och utseendet så borde servicekostnaderna vara ungefär de samma. AWD-systemet har så vitt jag vet inga specifika servicepunkter vilket kan tyckas märkligt. Förra servicen bad jag teknikern kolla efter läckage och kolla oljenivåer i AWD-systemet. Det är möjligt att det kostade en femhundring extra, men det är ju ingen stor peng i sammanhanget. För övrigt fanns det inget läckage någonstans på min bil. Den skall servas nästa vecka och då får han kolla igen. De där dyra reperationerna är heller inget som måste vara en sanning. Jag har inte haft några dyra reperationer på mitt AWD-system. Men så håller jag inte på med rödljusracing, släpar runt på husvagnar/hästar eller försöker spinna loss på asfalt. Kör man vettigt så håller sakerna bättre.

Varje gång en XC-bil kommer på tal så börjar folk, helst de som själva inte har någon, snacka om behov av AWD hit och dit. Om de flesta var ärliga och rannsakade sina egna behov så skulle de inse att de skulle klara sig med en 106-hästars miljöbil med väl tilltaget bagagutrymme. Vi som väljer XC-bilar gör det utifrån samma kriterier som alla andra som väljer en stor och motorstark kombi. Det är bara det att vi vill ha lite mer funktionalitet där vi faktiskt kan ta oss fram där andra faktiskt kör fast. Att andra tycker att XC-bilar är onödiga är ren bonus. Min nästa bil, som jag ännu inte hittat, kommer också att bli en AWD med lite högre markfrigång.
Användarvisningsbild
av milktrucker
XC70's delar är dyrare än till V70, hela upplägget är att bilen är för finare människor som har råd att betala lite mer för allt. Och det är inte personlig åsikt utan ord från tekniker på volvo i gbg.

Servicekostnaden är några hundralappar mer, försäkringen också några hundralappar mer, förbrukningen stiger någon dl till. Till slut blir det rejäla slantar, speciellt under några år.
Man får i princip räkna med något haveri av något slag på en XC under bilens alla levnadsår, antingen automatlådan(om man nu väljer det) eller drivlinan. Som minst någon hundring och som mest 45 0000.
Kostnader som vanligtvis är lite utöver en enkel manuell V70.

jag säger inte nej till varken AWD eller XC, men jag anser att man bör få en helhetsbild på bilen ur ekonomiskt perspektiv och få möjlighet att väga merkostnaderna mot behovet.

llesrof skrev:
Och så lite som AWD används, promille av körtiden, får mig att kunna vänta dessa millisekunder.
har själv en xc, men så här i efterhand känns det som att den stora frågan om AWD dyker upp - när ska jag använda AWD?
Det där stämmer ju inte riktigt. AWD används hela tiden eftersom du alltid har minst 5 % drivning bak. Bilen ligger hela tiden och känner av när det behöver fördelas kraft till bakhjulen, inte minst vid kurvtakning. Det är många parametrar som spelar in, inte bara om framhjulen saknar grepp och när du skall forcera en snöhög.
nu menar jag kommer till praktisk användning eller rättare sagt till behov.
av osla
farsan har ofta haft hjälp av awd:n på sin v70xc. utan ras på 25 tusen mil och ändå använt den mycket under vintern då man dragit släp med 2 skotrar efter dåliga vägar och det är kallt. så nej, behöver inte gå sönder något, men det kan ju givetvis gå sönder
av Cedrix
Köpte min första 4-hjulsdrivna bil nu i sommras, en XC70

Anledningen var att det är 300Kg högre dragvikt på XC70 än V70 och fyrhjulsdriften för att jag på sommaren drar omkring på en 1900Kg husvagn, på vintern släp med skoter (med då funkar FWD bra också)

Bor mitt ute i skogen i Norrland, har 3,5 min enkel väg till jobbet, och för all pendling mellan hem och jobb är AWD helt onödigt, bara dyrare och så är det säkrare med framhjulsdrift.
Därför använder jag vår V70 FWD för pendling till jobb och XC70 AWD när jag ska dra något annars får frugan ha den.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]