Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror inte det är så kraftigt fel, som du tyck tro.
ett kraftig tel i Camber eller Toe, får inte det linjära slitaget som fins här.
av cme
Men han ligger väl inom tolerans? Cambern kan ju inte justeras heller?
Jag tro inte felet är kraftigt i sig utan något annat än vad man kan mäta sig till eftersom de uppgivna vinklarna är ok. Jag åker själv med sämre eftersom det inte går att justera camber.
cme
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Men han ligger väl inom tolerans? Cambern kan ju inte justeras heller?
Jag tro inte felet är kraftigt i sig utan något annat än vad man kan mäta sig till eftersom de uppgivna vinklarna är ok. Jag åker själv med sämre eftersom det inte går att justera camber.
cme
Jam han ligger inom toleranserna & han ligger även inom Renault toleranser på hur mycke ett däck får bli snedslitet o en da kallas för normalt
Användarvisningsbild
av MartinS
Vi får nog utgå ifrån att protokollen stämmer. Jag har ju ändå mätt upp den 3ggr. 2ggr på "däckfirman" och 1gång på Bilia. Däckfiman gjorde väl inte så mycket mer än att mäta och justera lite, men killen på bilia som anses vara någon form av expert gick igenom alla leder etc. men hittade inget fel.

Jag kanske skall lämna den till Bilia igen och be dom dra det vidare mot volvo om dom kan veta något centralt?

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
i detta fall så skule det nog underlätta om man fick se däckena.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu är det dags för ett citat från min GPS startup-screen

"Om inte verkligheten och skärmens elektroniska bild stämmer överrens bör man följa verkligheten"

Hade en bil som åt upp bakdäcken, trots att flera verkstäder hade både mätt och justerat med alla världen laserapparater och alla världen var exakt enligt spec så slet den upp däcken.

Då fick en "guru" titta på den. Han sade kom hit när du kört ett tag på de nya däcken. Så kikade han på däcken istället för lasern, ställde in efter slitaget och bilen slet aldrig upp däcken ett skvatt.

Som han sade, skit i vad specen säger, ställ in däcken så de inte slits upp.
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:i detta fall så skule det nog underlätta om man fick se däckena.
Jag skall se om jag kan ta några bilder (kanske hjälper det något), men det lär dröja ett par veckor.

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
lär vara svårt att se på kort, man vill gärna se live
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:lär vara svårt att se på kort, man vill gärna se live
Jag förstår det.. Men, tja, vad skall man göra...

/Martin
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]