Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Per L
..."En del anser att detta har inneburit en försämring"...
Vem eller vilka är "en del"?

Är det de vanliga "en kompis mosters syster som hörde det på bussen" ger jag inte mycket för denna uppgift!
Åtminstone jag behöver mer substans för att sluta använda BILTEMAs oljor. Och för all del även oljefilter som jag alltid köper på Biltema och aldrig haft några problem med.

Per L
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Så länge oljan uppfyller eller överträffar kraven motorn har så bryr jag mig inte om vilken som tillverkat oljan, men det är jag det :-)-)
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag anser det har blivit en försämring. Efter senaste bytet har min V70 börjar ticka första ca 5 sec när man startar bilen. Som att det tar tid få upp oljetrycket. Har aldrig haft liknande fel på biltemas olja tidigare när det var statoil de tog ifrån.
Bytte till Agrol spectra efter ett tips och priset på den blir inte dyrare då den finns tillgänglig i stan.
Problemet med tickandet vid start försvann vid byte av oljan till i detta fallet agrol.
Har kört biltemas olja många år och var nöjd med den men nu känner jag inte förtroende ha den i motorn längre......
Är inte intresserad av vad det står för namn på dunken bara oljan sköter sin uppgift och inte ger förändringar i motorns ljud.
Kör helsyntet 5-40

Oljefilter(insattsfilter) kan jag med blotta ögat inte se skillnad på orginal och biltemas. Ska köpa ett av varje och göra en bild test där folk får gissa vilket som är vilket :-)-)
Användarvisningsbild
av wissel
Hej Nexus.
Lägg bägge filtren i oljebad och kolla vilket av dessa som "löses upp" först och börjar släppa
ifrån sig filterpartiklar ! Det är det som räknas tycker jag.
Hur dom ser ut = Nääh, inte såå intressant.
God fortsättning förresten.
Freddie
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag "roade" mig att såga sönder ett Biltemafilter och ett MAN filter för några år sedan för att jämföra. Efter det monterar jag inget Biltemafilter. Inte mycket "filtermassa" i det inte. :!: Dessutom verkade bilen tappa oljetrycket fortare efter motorn stängt av. Oljetryckslampan lös vid återstart redan efter några minuter då jag hade Biltemafilter monterat, trots samma olja. Oljan köpte vi på helfat direkt från Q8 på Loudden.

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]

flexifuel som nästan dör

Jag kommer att tänka på tändspolar[…]

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]