- fre 27 dec 2013, 19:39
Hej! Har bytt allt vad gäller bromsar runt om, men får inte till spänning/justering av handbromsen. Ja, det är volvoorginalbackar.
Har läst allt jag hittat här om ämnet, även följt VIDAS (i detta fall) usla manual, det talas om en tång som ska pressa isär "justerhylsan", men hur???
Man justerar ju hylsans längd genom att skruva isär den, vad ska man göra med tången?? Låsringen, vad har den för nytta? Den sitter ju bara i ett spår för sig själv och varken stoppar eller håller isär något?
Mycket tacksam om nån kan förklara detta, så att jag får till bromsen.
Bromsen tar hyfsat, men inte tillräckligt och jag kan trampa ner 6-7klick. Det ska tydligen MAX gå att trampa ned 5, med tvärstopp efter 3.
Har läst allt jag hittat här om ämnet, även följt VIDAS (i detta fall) usla manual, det talas om en tång som ska pressa isär "justerhylsan", men hur???
Man justerar ju hylsans längd genom att skruva isär den, vad ska man göra med tången?? Låsringen, vad har den för nytta? Den sitter ju bara i ett spår för sig själv och varken stoppar eller håller isär något?
Mycket tacksam om nån kan förklara detta, så att jag får till bromsen.
Bromsen tar hyfsat, men inte tillräckligt och jag kan trampa ner 6-7klick. Det ska tydligen MAX gå att trampa ned 5, med tvärstopp efter 3.
XC90 D5 -05
Servar & skruvar en hel del själv - Bytt/reparerat (på min och andras bilar) bl.a: Vinkelväxel, kupéfläkt, motorfästen, ICM-panel, instrument/knappbelysning, GPS, CAN/fiber.
Har DICE/Vida och hjälper gärna till! (norra Sthlm)

- By dieselkenneth