Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av E4E18
Fick felmeddelande "Emmisioner service erfordras"
Med hjälp av enkel OBD2 avläsare, fick jag följande felkod "P0032 HO2S Heater Control Circuit High (Bank1 Sensor1)"
Med googlande samt fråga på verkstad så kom jag fram till att detta är fräre lamdasonden som sitter före katalysatorn och enkelt åtkommen uppifrån framför torpedväggen.

Kollade med Tornby bilteknik i Linköping, de ville ha 3400:- för byte ( tror att de sa 2300:- för sonden, dvs 1100:- för arbetet )
Mekonomen i Linköping hade ingen i lager, deras pris 1994:- för lamdasonden.
Norgrens bildelar i Linköping hade heller ingen i lager, men om man beställer före 1600 så har man den på morgonen därpå, pris 1360:-
Beställde hos Norgrens, hämtade morgonen därefter, fick en sond av märket DENSO (samma fabrikat som satt orginal i bilen)
Lossade gamla, satt jäkligt hårt, använde mig av Biltemas specialhylsa, men den vidgade sig och "klättrade" (den har en öppning längs ena sidan för att kablarna ska få plats). Med hjälp av en liten "Bacho" verktygstving lyckades jag pressa i hop hylsan på plats i bilen, och med en förlängare på spärrskaftet och milt våld så lossade den.
Den nya var enkel att få dit, lite knölig kabeldragning till kontaktstycket, men inga problem att utföra uppifrån. (dras med 20Nm)

Sparade alltså drygt 2000:-

Sumering::: tycker att det är rent fördjä..... att vissa butiker och verkstäder ska sko sig dels på reservdelspriset och arbetskostnad!!!
Tycker inte att det är juste att debitera över 1000:- för 10-15 min jobb
Det lönar sig verkligen att kolla upp alternativen o inte bara lämna till första verkstad.
Inga felkoder längre :)
Tycker att "ELM327" OBD-läsare funkar fint med en app på min androidtelefon, för att läsa och nollställa felkoder.
Användarvisningsbild
av bem
Gissar att det är ungefär så med det mesta på en Volvo att det går att spara en rejäl slant om man har tid att kolla upp lite hos några ställen för att hitta billigaste inköpskällan för reservdelen dels göra jobbet själv. Men hyfsat mycket klarar vi nog inte själva att reparera på en nyare Volvo och många har nog inte tid eller lust att reparera själva heller. Men har man det så nog kan man spara mycket pengar.
Min förra bil, en V70N (2001, 2.4 170 hk) Business gjorde jag inte så jättemycket på själv men sista reparationen utförde jag dock själv, byte av bromsskivor+belägg runt om samt byte handbromsbackar bak. Det vet jag är rätt dyrt att låta Volvoverkstad göra så där spara jag många kronor genom att göra det själv och även på inköpskostnaden av materialet (blev Biltema utom handbromsbackarna bak som blev Volvo original). På min nya bil, en V70 D3 Business Edition 2014, skall jag göra lite mer av sådana reparationer själv men service och mera avancerade reparationer (främst om nåt elektriskt fel uppkommer) får Volvoverkstan ta hand om. Jag har även tillgång till VIDA Dice (piratkopia) så läsa ut felkoder kan jag, som kommer underlätta felsökning i framtiden om nåt problem uppkommer.
/Bo

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]

flexifuel som nästan dör

Jag kommer att tänka på tändspolar[…]

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]