Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HSK
Tack för tipsen men felet kvarstår och det lutar åt att jag försöker mig på rengöring av spjället/spjällhuset. Det underliga är att problemet endast uppstår när motorn är kall vilket jag tycker är väldigt knepigt och det talar väl emot att det t.ex. skulle bero på skitigt/igentäppt spjällhus...? I så fall borde väl problemet vara konstant, eller ger det kanske med sig när motorn blir varm?

Om jag startar bilen när den har stått över natten så startar den direkt och varvtalet hoppar som sagt upp på runt 1500rpm, inga konstigheter än så länge. Men om jag bara låter bilen stå och gå på tomgång så sjunker varvtalet sakta men säkert och till slut börjar motorn hosta, bilen vibrera och belysningen (både instrumentbelysning och framlyktor) svajar men ger jag bara lite gas en stund så jämnar det ut sig och bilen går fint. Det har även hänt ett par gånger att bilen lagt av när jag frikopplat men då har det bara varit att dra igång den igen så går den utan problem. Om jag däremot kör en sväng, låter bilen stå en stund och sen startar den igen så är det inga problem, då ligger varvtalet runt 1000rpm.

Felet uppstår alltså bara när motorn är kall och samma visa varje gång bilen har stått över natten. Några idéer på vad det kan vara?
Jag vet inte om det har något samband men när jag skulle hem från jobbet idag var bilen lite svårstartad och när den väl gick igång luktade det väldigt starkt av bensin... ??:-/
av HSK
Dags för en liten uppföljning. Jag var iväg och besiktigade bilen och den underkändes då följande felkod hittats: "P0012 Insugskamaxellägestiming (A) - för sen (bank 1)"
Trasig kamaxelgivare (eller i alla fall kabelbrott el. dyl) borde väl ge ungefär de symptom jag upplever? Det konstiga är ju att bilen går bra när den är varm, tomgångsproblemet uppstår bara vid kallstart. Bilen känns även jäkligt slö och jag trodde att det var bilen i sig då den är ganska tung och klen men även det verkar kunna vara symptom på trasig givare.

Jag försökte hitta en ny kamaxelgivare men verkar inte kunna hitta det någonstans, det enda jag fick fram var några begagnade. Har den någon annan benämning? En sökning på just kamaxelgivare gav t.ex. noll träffar på Mekonomen.se.
Användarvisningsbild
av bem
På min V70 2.4 170 hk 2001 jag hade förut så betedde den sig lite konstigt med tomgången när bilbatteriet blev dåligt. Bilen starta bra när batteriet var nyladdat och när bilen var varm men stod den en dag eller två var batteriet så pass kasst att bilen nätt och jämt starta och den gick kasst en stund innan den blev varm. Lät jag den stå på tomgång direkt efter start gick tomgången ner till runt 600 rpm ganska kvickt och motorn var då nära stanna av sig själv. Kanske kan vara värt att kolla cellerna i batteriet med en syraprovare eller likande. Mitt batteri låg på rött på alla cellerna när jag provade med syraprovare så det var bara slänga det batteriet. Efter byte till nytt batteri var det inga problem sen.
Kan ju vara det felet som besiktningen upptäckte också.

/Bo
av baljbalj
Utan att ha en aning om hur det funkar tänker jag mig att kamaxelgivaren bara sitter där för att veta om motorn är i kompression eller avgasfas.

Motorn vet väl var den är mha en vevaxelgivare? (om det nu finns en sån...).

Eller så använder den kamgivaren som skickar taskiga signaler var motorn befinner sig och insprutning/tändning hamnar konstigt men när motorn tillslut får så konstiga/inga signaler att den inser att kamgivaren är trasig (motorlampa tänds) kanske den skiftar över på vevgivaren istället och "chansar" vilken fas den är i (den funkar ju inte alls annars).

Då skulle den börja funka bra igen eftersom den vet när den ska spruta in och tända.
av v70t4y2000
Hej !
Nummer 1 att kolla om du har turbo på den.

Det stora plaströret som går bak från motorn och över till fram nedanför kylaren:
Titta så röret inte har ramlat ur för då kan motorn bete sig skumt prestandamässigt.
MVH GurraA
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu kan jag bara Volvos felkoder, kan inte den du skriver. Gissar lite.
Din kamaxel givare fungerar! Han varnar ju på för slöteglering av kamaxeln!

Byt VVT-solinoiden och kör i senaste ECM mjukvaran.

Under kalstart vrider man avgaskamen och kör med extremt sen tänndningslås. Detta för att få förbränningen att fortsätta brinna i avgasgrrnröret och på så sett mycket snabbt värma upp katten fort (den behöver några hundra graders temp för att fungera)
Med så sen tömning skulle motorn dö om man inte höjer varvtalet. Det kan ligga på upp mot 2000 rpm (tror att gasspjället är nästan fult öppet)
När du ska köra iväg med bilen, så ändrar bilen alla inställningar blixtsnabbt, för den är helt omkörbar med så sen tänning och kammar som öppnar i arbetstakten.

Om VVT-solinoiden kärvar, så reglerar inte kamaxeln sitt läge tillräckligt fort och felkod sätts.

Vid kabelbrott fås annan felkod.

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.