Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OC-RA
Jag var i sälen i helgen och åkte skidor, parkerade på torsdags morgonen.
På fredags förmiddag skulle vi åka och handla lite och gick ut till bilen.
Inte ett liv, dvs startmotorn gick runt utan problem men inte tillstymmelsen till tändning. Vad gör man , tankarna bara rusar runt , framför allt när man inte är på hemmaplan. Ringde volvia som sa att jag hade gratis bärgar- hjälp tackvare den förlängda servisgarantin. Ringde då till bärgarna i sälen som dök upp efter ca 20 minuter. Det visade sig att jag parkerat i en liten lutning med rätt lite bensin i tanken (ca 5 liter) så bensin pumpen fick inte tag i bensinen. Bärgarna tog upp bilen på flaket , körde mig till närmsta mack. Där tankade jag i och provade igen, startade direkt. Tror ni det var en stor sten som föll dän från axlarna. Fick ta tillbaka allt som jag tänkte om bilen innan.Klappade den snällt på ratten.Resten av helgen gick åt till att försöka göra snygga åttor i backen.
Användarvisningsbild
av Janne3
De va väl inte konstigt, har man slut på soppa .så blir de så
av OC-RA
Nja ,slut vet jag inte , enligt färddatorn skulle det räcka ca 80 km. Men tydligen rinner inte använd bensin tillbaka i tanken när man stänger av motorn , inte som en förgasare där det finns lite kvar.
av OrsonGbg
Va bra att det inte var något värre :D
av OC-RA
Visst, jag såg tusenlapparna bara försvinna.
Användarvisningsbild
av CarMan
OC-RA skrev:Nja ,slut vet jag inte , enligt färddatorn skulle det räcka ca 80 km. Men tydligen rinner inte använd bensin tillbaka i tanken när man stänger av motorn , inte som en förgasare där det finns lite kvar.
jo bensinen rinnertillbaka. men presis som på en förgasarbil, så kan den ju suga luft om man står i en lutande vinkel med bilen.

Soppa pumpen sitter i en behållare, så all bränsle sa hamna där o vara lätt att suga upp.
denna behållare har små hål så bränsle kan rina in, här kan ju ävan bränsle rinna ut.
detta gör att man under körning aldrig kommer att få problem, men om man har för lite soppa o samtidigt parkerar i en lutande vinkel & ahr bilen stå så ett dygn. så finns det ingen soppa just där man suger in soppan
av OC-RA
Ska man ha fel så ska det vara enkla. :lol: :lol:
av Daddan
När min färddator visar 30km kvar till tank går det inte att starta på plan mark. Lita INTE på färddatorn!
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]