Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
milktrucker skrev:vinkelväxel och splines på hylsan är känslig punkt på AWD.
Likaså är inte haldex felfritt heller.
Det är en tung bil så kolla leder och bussningar i framvagnen!
btw kamremmen byts vid 18 på diesel och 16 på bensin.
Kolla att oljan ser fin ut i motorn samt kolla på en carfax-rapport.
Nu blev det fel va? Kamremmen byts vid 18000 mil på bensinmodellen. Tro mig, jag har en och den är kamremmen ännu inte bytt på och den servas enligt bok.

För övrigt... XC70 är en trevlig bil. Min har rullat 17200 mil utan att fyrhjulsdriften lagt av, nivåregleringen pajat, automatlådan rasat eller elektroniken brutit ihop allt för mycket. Det enda som jag vet är trasigt är strålkastarspolningen, men det skall jag nog låta fixa i mellandagarna. Jag är lite sugen på att byta bil men drar mig för att sälja den eftersom det jag kollat på i min prisklass faktiskt känns som ett nedbyte jämfört med en välutrustad XC70.

Helt problemfri har den inte vart. Trycksensorn i haldexkopplingen pajade så bilen var framhjulsdriven ett tag. Bakhjulen började driva med en smäll om jag kopplade ur DSTC och gasade som en idiot. Kostade knappt en tusenlapp eftersom Volvo tog halva kostnaden på goodwill.

Jag råkade ut för "rain squeal"-problemet. Kallt vatten/snöslask från vägen skvätte upp på avgassystemets undersida så att metallen drog ihop sig där och pressade ljuddämparen mot kardanaxeln. Kostade runt 2000:- att få fixat permanent. Volvo har en lösning på detta.

Vänster hjullager har jag fått byta för typ 2600:- En slang i motorn behövde bytas för 1400:- eller nått sånt. Plastpanelen på förarstolens sida har spruckit. Ny plast inköpt på Volvo för 174:- Gångjärnet till tanklocket pajade och behövde bytas för 118:- i övrigt är det nog mest slitdelar spm fått bytas. Automatlådan är sköljd en gång och det börjar bli dags igen. Den växlar för övrigt bra fortfarande efter 17200 mil. Alla klapperstagen byttes i somras. Då byttes även bromsbeläggen bak. Backarna till parkeringsbromsen byttes i januari. Det smäller och klonkar från framvagnen ibland men det har det alltid gjort. Övre och undre motorfäste är bytta. Elektroniken funkar hur bra som helst, alltså inga pixelfel, elstol med tuppjuck, död bakrutetorkare eller strejkande bränslepump. Inredningen är hel och ren och bilen är över lag förbaskat fräsch även om en polering skulle göra susen.

Tipset är att leta efter en välutrustad bil utan dragkrok. Då vet du att den sluppit släpa land och rike runt med en hästkärra eller husvagn. Förbrukningen är inte så mycket att orda om. Den är törstig men inte så törstig som vissa vill ha det till. Jag kör knappt 6 mol om dagen, mestadels landsväg, och snittar på litern.
Användarvisningsbild
av milktrucker
kontroll av AWD......blött gräs
Stirra dig inte blind på miltal. Avgörande faktorer kan t ex vara ompysslad bil i form av sparade kvitton och garantibevis för lackkonserveringar etc. Då ser du direkt även hur ägarna tagit hand om bilen!
Likaså att lädret är behandlat, dvs inte sprucket.
Fullstämplad servicebok med service utförd på volvo-verkstad. Finns klåpare o tattare i vårt avlånga land....
Och om något skulle behöva repareras/bytas så är det ingen big deal, pruta lite!
Man kan vända på det hela också, varje del som byts/repareras är en gardering mot att felet inträffar igen. du får därmed en driftsäkrare bil, i princip.

På modeller med bi-xenonstrålkastare, kontrollera att reflektorn flyttas framåt/uppåt permanent vid tillslag av helljus . Dyr historia annars.

Kontrollera även att det inte läcker några vätskor under/kring motorn.

även en koll efter rost, om det finns någon så gömmer den sig på ställen som är fuktiga, t ex bakom gummilister och kring dörrarnas nedre kanter.

och slutligen kontroll av AC. Enklast på sommaren så klart, men ett tecken på trasig AC är kondens/imma på rutorna spm är svår att bli av med.

kontrollera att cellerna i kylaren ser ok ut. Har någon "plogat" snö med bilen trycks snön in i den stora öppningen in till kylaren.
Kolla även att samtliga svarta plastskärmar/sidor sitter fast.
Ett stort plus kan t ex vara stänklappar som skyddar lacken mot hjulsprut.

även en koll efter antennhål i karossen/skruvhål i interiören- xc70 är populär på hos alla möjliga, polis, taxi, räddningstjänst.

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.