Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jope84
Hej var på service idag och fick dommen att staget eller länken till virvelstaget lossnat. Går det sätta dit det utan att montera bort vevhusventilationen? Om man måste behöver man ny packning till den då?
av jope84
Bestälde en länk på Mekonomen och hitta en guide på nätet hur man gör. Så då har man lite att pyssla i helgen.
av jope84
Det gick inte som jag tänkt mig med bytet av länken, de har rykit av en bit på själva virvel spjället så den nya kulan bara åker ut.
Jag funderar på om man kan borra ett hål genom kulan och sätta en skruv och mutter, trot ni det fungerar? Jag behöver en skruv el bult som är väldigt låg skalle pga det är tajt till godset.

Den där konstruktören som kom på att man kan använda plast på en del som utsäts för sådana påfrestningar borde fundera om han verkligen är lämplig för sitt jobb. Trode volvo skulle ha bättre kvalite på sina grejjer
av Mobbe
jope84 skrev:Det gick inte som jag tänkt mig med bytet av länken, de har rykit av en bit på själva virvel spjället så den nya kulan bara åker ut.
Jag funderar på om man kan borra ett hål genom kulan och sätta en skruv och mutter, trot ni det fungerar? Jag behöver en skruv el bult som är väldigt låg skalle pga det är tajt till godset.

Den där konstruktören som kom på att man kan använda plast på en del som utsäts för sådana påfrestningar borde fundera om han verkligen är lämplig för sitt jobb. Trode volvo skulle ha bättre kvalite på sina grejjer
Det du är inne på är helt rätt.
Jag köpte ett renoveringskitt av Volvo. Ett stift och 2 st låsbrickor.
Stiftet skulle tryckas genom kulan och axeln. Men jag borrade med en 2 mm borr genom kulan så allt gick smidigare.
Som du är inne på så är din lösning säkert helt utmärkt. Se upp bara så inte någon del fastnar mot en kant av motorblocket.
Jag tror att Volvo insett misstaget och har en bättre konstruktion nu för tiden.
av Raymond
Bruk en saksesplint isteden, borr hull og bruk om nødvendig skiver. Volvo har så vidt jeg vet gått helt bort fra virvellspjell i de nyere motorene.
av jope84
Volvo har inga repsatser tyvärr, men jag hittade en sådan där låsbricka liggandes i en håla på motorn så jag skall åka in till en järnhandel och fråga om de har sådana och köpa en 2mm axel.

Annars så får jag göra som Raymond sa, såga bort de som håller kulan och borra större hål så kulan går genom plattan och borra hål i kulan så man får i en sprint.

Ett helt nytt spjäll kostar 1080:- men enlig guiden nedan så är det nog för avancerat för mig att att göra själv.
http://www.nisze.comxa.com/projekt.html
av jope84
Då var det lagat och har hållt i 2 veckor.
Det höll inte med att stoppa i en axel och ha låsbricka utan jag fick ta en 2 mm mässingsstav och trädde den genom hålet jag borrat och sen bocka den på varje sida.

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.