Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:
Perra83 skrev:Det är bara ett jäkla krångel att behöva trassla med sladdar och sparka omkring med kupévärmaren. Förr gick det väl men nu vet man bättre
De har i många fall olika användningsoråde. El motorvärmarna kan man ju använda inomhus i kallgarage och allmänna parkeringshus. Där kan ju inte bränslevärmarna användas.
Ja det är sant. Vi har det problemet hemma, sambon kör sin bil varje dag och de kan va skönt att slippa snö på bilen på morgonen.
Perra83 skrev:Men hur ska vattnet kunna cirkulera? Ska man koppla in den mellan motorn och kylaren? Termostaten är stängd då får man ju ingen cirkulation. Ja har inte koll på vilken slang man ska koppla in den på.
man monterar den som en vanlig bränslevärmare, på slangen från motorn in till värmepaketet, då går vattnet genom värmepaketet och sedan in i motorn och runt tillbaks i värmaren
Pratar vi om en V70 bil som ST har, bör den ”exempel Calix” monteras bakpå motorn vid oljekylaren för att få en bra självcirkulation av kylvattnet.
Termostaten stör inte detta flöde av vatten.
Extern kupéfläkten för lagom varm kupé och isfria rutor beroende på inkopplingstid.
En elektrisk motorvärmare till dagens bilar drar i regel ca 500 Watt och en kupévärmaren på ca 1 500 Watt.
Detta klarar ett vanligt 240V uttag timme efter timme utan att säkringen ger upp.
Ett plus är ifall alla dessa anslutningar/förgreningar mellan motorvärmare, kupé uttag och efter intaget från vägguttaget ”240 Volt” är utrustade med samma strandad.
Enklare att montera.
Vill man ha en genomvarm bilmotor så är en bränslevärmare det bästa alternativet och fungerar övar allt utomhus om batteriet har den kapacitet som fordras vid varje tillfälle.
Har haft bränslevärmare (diesel, bensin) sedan 70 talet och fortfarande på en av våra bilar med minicall.

Lennart
lennart lundberg skrev:Vill man ha en genomvarm bilmotor så är en bränslevärmare det bästa alternativet
Även jag stämmer in här att bränslevärmare är nog den bästa 'allround' värmaren eftersom motor och kupé blir varma och trevliga i kyla och snö. Har precis eftermonterat Volvos Ardic värmare i min V70 och ångrar inte en sekund trots det gedigna jobbet att montera den från scratch i en bil som aldrig haft det.

*nöjd*
Bara ett litet allmänt påpekande. Om man tänker sätta in en "gammaldags" insticksvärmare (om det nu finns plats för någon sådan?) så sätt den inte för nära tempgivaren till motorstyrningen. Då kan den "lura" ECU'n så den tror att motorn är genomvarm.
Därför är dom moderna med cirkulationspump ett snäpp bättre. Dom värmer hela vattenvolymen som är runt motorn och i kupévärmen. Eftersom termostaten fortfarande är stängd så är kylaren kall.

För den som har en gammaldags insticksvärmare och vill experimentera så finns den cirkulationspumpen som hör till Volvo Flygmotor 091B att köpa i båttillbehörsbutikerna. För övrigt markant billigare än vad Volvo tar för den som reservdel. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8900
Detta är exakt den modell som monterades till bränslevärmaren 091B och 091D. Ungefär bara 2/3 av Volvos pris. Den drar visserligen lite batteriström, men fixar man ett grenuttag på motorvärmarkabeln till en batteriladdare så är ju inte det något problem.
Det finns andra cirkulationspumpar också, men detta är dels en välkänd och beprövad pump och den enda jag vet "namnet" på.
Ja, "universalpump". Den har trots allt ett par bra egenskaper, den tål värmen runt 100°C och även glykol. Sedan är den magnetiskt driven. Det vill säga: Det finns ingen drivaxel till skovelhjulet med hål och tätning som kan läcka. På motorn sitter en magnet. På andra sidan motorns gavel sitter en annan magnet. Den sitter fast i skovelhjulet och allt snurrar med.
Det här låter som mitt fall, med min V70 diesel 06:a. När jag köpte bilen fanns det ett Calix motorvärmare uttag i fronten på bilen. Så jag trodde det var elmotorvärmare i bilen plus den inbyggda dieselvärmaren med tidur. Jag fick även ett kupéuttag installerat i bilen vid leveransen.

Väl hemma med nyinköpt bil kopplade jag i motorvärmarekabeln, men efter några timmar var motorn fortfarande iskall... Öppnar då motorhuven och följer kabeln från frontuttaget och kommer till en Calix batteriladdare... http://www.calix.se/produkter/batteriladdare modell BC 1205. Bilen hade alltså ingen elmotorvärmare men väl en mycket användbar batteriladdare fast monterad i motorrummet! Använder den dagligen, när eluttag finns tillgängligt, en varm och alltid startklar bil är gött på vintern!

Mvh Ronnie
En viktig skillnad på bränslevärmare och kupévärmare är att kupévärmaren bara vispar runt den luft som redan finns inne i kupén. Bränslevärmaren använder ju kupéfläkten som blåser in luft utifrån.

Jag hade alltid problem med frost på insidan av rutorna förut eftersom jag kör korta sträckor, särskilt på vintern, så golvmattor och sånt aldrig får en chans att torka ordentligt. Man drar in snö varje gång man kliver in, och det blir inte många körda kilometrar per i/urklivning så att säga. Nu är bilen snustorr och rutorna rena på insidan varje morgon. Underbart.

Alla tändspolar är utbytta till nya orig[…]

Finns det någon chans att få tag i m32[…]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som för[…]

Testa trycka på ladda medan du kör och […]