Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av deska
och en fråga till... en polare sa att han tror att motorn i en s60 2,5t är densamma i grunden som s60r. stämmer detta? Kan inte så mycket om motorer och undrar i så fall vad är skillnaden?

Ändrade topic på denna med, för den var lika usel som andra jag ändrade. :wink:

Mvh/ Addekarlsson
av Pebben
deska skrev:och en fråga till... en polare sa att han tror att motorn i en s60 2,5t är densamma i grunden som s60r. stämmer detta? Kan inte så mycket om motorer och undrar i så fall vad är skillnaden?

Ändrade topic på denna med, för den var lika usel som andra jag ändrade. :wink:

Mvh/ Addekarlsson
Beror sig på vad man menar med motor...? Samma block, samma cylindervolym men massa komponenter skiljer.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Och priset... (R)
av haxpet
Det enda som stämmer är att båda är 2.5 liters turbomaskiner. Efter det så är det inte mycket som är lika.

Stakar, kolvar, med mera är allt olika, jag skulle även tro att det inte ens är samma block.
Användarvisningsbild
av deska
stod oxå på någon sida att i grunden är 2.5t och r samma från år 2004 (eller 2003) eftersom volvo då lade ner tillv av 2.4 och ville sänka kost för motorn genom att beställa en större order å då använde man samma grundmotor för 2.5t som r. Stämmer inte det?
av Pebben
deska skrev:stod oxå på någon sida att i grunden är 2.5t och r samma från år 2004 (eller 2003) eftersom volvo då lade ner tillv av 2.4 och ville sänka kost för motorn genom att beställa en större order å då använde man samma grundmotor för 2.5t som r. Stämmer inte det?
Kan säkert stämma men vad är grundmotor? Det skiljer som någon skrev innan massa komponenter inuti motorn så det som är samma är just blocket, finns säkert flertalet komponenter inuti som är samma också vilket ökar volymerna men motorn som helhet är inte samma.
Användarvisningsbild
av TRTR
deska skrev:stod oxå på någon sida att i grunden är 2.5t och r samma från år 2004 (eller 2003) eftersom volvo då lade ner tillv av 2.4 och ville sänka kost för motorn genom att beställa en större order å då använde man samma grundmotor för 2.5t som r. Stämmer inte det?
Min är 2004 2,5T, men i bilregistret står det VOLVO R + S60. :?:
av Alminjo
TRTR skrev:
Min är 2004 2,5T, men i bilregistret står det VOLVO R + S60. :?:
det står VOLVO R + S60 även om du har en sugis på 140hk :)
Användarvisningsbild
av CarMan
ja det är samma grundmoteor, man har bara bearbetat om toppen på ett annat sätt & stoppar i andra kolvar, stakar & en annan vevsläng, samt nya spridare & annan motorstyrning, lite andra rör o sånt med förstårr m.m.

vad är en grundmotor för dig?
jag anser att grundmotorn kom 92 i 850 & har sedan mängder av olika utföranden!!!
av Micke N
Frågan har berörts tidigare, tar länken igen.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/2004r/R5-Engines.pdf
Det här gällde vid introduktionen 2004, sedan dess har vad jag förstår övriga motorer ändrats till specifikation liknande R-motorn t ex topplocket med långa tändstift. R-motorn har också vidareutvecklats. Bäst svar fås rimligen i reservdelslistorna.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]