Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Behöver köra startmotorn utan att bilen hoppar igång (har bytt oljesil och rengjort tråget, vill suga in lite olja innan uppstart), hur gör man enklast? Visst kan jag koppla ur tändspolarna på varje cylinder... men kanske det finns något enklare sätt?
Xuri skrev:Ur med spridarkontakterna , bort me varvtalsgivare te svänghjulet etc etc :) de går fortare än tändspolarna å du gör den inte sur
Ja, spridarkontakterna är nog enklare... men finns det inte en risk att motorn hostar till om det ligger bränsle i cylindrarna?? Känns lite oroligt med tändningen på, eller...?
så länge du inte har kört på starten innan så finns de ingen soppa i cylindrarna.

å i värsta fall skulle den bara hosta till en gång, inget som helst skadligt för motorn.

går ju som sagt å dra säkringen te soppapumpen också vet ej vilken dock.

går även å dra säkringen till motorstyrenheten, har för mig de är säkring 23, en 5ampe sitter under stora plastkåpan i motorutrymmet.

finns många sätt :)
Valde att lossa kontakterna till spridarna. Funkade klockrent. Fick dra en stund på starten innan oljetrycket gick upp, så det var bra att inte starta motorn direkt. När jag sedan kopplade in spridarna så startade den inte direkt. Tände inte alls och jag trodde nästan jag missat nått vid ihopmonteringen... men till slut så hoppade den igång och allting lirade bra sedan.

Tack för hjälpen!

Flera gånger när jag läst diskuss[…]

Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätar[…]

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]