Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nexus skrev:jo visst drar volvon mera än saab men man slipper ju få motorstopp varje start pga högt utväxlar låda :wink:
Jo, efter 6 år är familjen van att ta på sig hörselskydd med intercom-anläggning pga Volvos låga utväxling. :D
Jackson75 skrev:2.5T tycker jag är utmärkt kompromiss mellan en sugis och en turboladdad motor. Lågtrycksturbo innebär ju att den endast laddar ca 0.5bar (original) vilket inte utsätter komponenterna för extrema temperaturer och tryck...
Aha, ja det det förklarar att jag upplever dom trög. Tackar för förklaringen.

Mvh
Jackson75 skrev:Kommer nog aldrig välja en sugmotor igen.
Samma här.

Förra hösten provkörde jag en Ford Focus med motor på EN LITER och tre cylindrar. Inget fartvidunder, men den hade 125 hk och prestandan räckte till hur bra som helst. Definitivt piggare och med bättre dragförmåga än vilken 140hk V70 som helst. :lol: Orsaken stavas förstås överladdning.
2.5t har inga problem med varken turboras eller annat.

Lika tryggt å köpa som vilken 2.4i som helst om du frågar mig.

men betydligt trevligare å köra å lugnt körda turbosar brukar ha krånglande magnetventil..

säker på att du kört en 2.5t med fungerande magnetventil ?

så jävla trötta är dom inte ! dom börjar ju rita på 2ans växel om de är lite blött ute..
försök med de på en 2.4i :P

ett chip på en sådan så har du en riktigt potent maskin å dom går å köra billigt..

2.5t drar man runt på 0.8-0,85 blandad körning om man håller den välservad å kör lugnt.
Xuri skrev:2.5t har inga problem med varken turboras eller annat.

Lika tryggt å köpa som vilken 2.4i som helst om du frågar mig.

men betydligt trevligare å köra å lugnt körda turbosar brukar ha krånglande magnetventil..

säker på att du kört en 2.5t med fungerande magnetventil ?

så jävla trötta är dom inte ! dom börjar ju rita på 2ans växel om de är lite blött ute..
försök med de på en 2.4i :P

ett chip på en sådan så har du en riktigt potent maskin å dom går å köra billigt..

2.5t drar man runt på 0.8-0,85 blandad körning om man håller den välservad å kör lugnt.
Jag vet naturligtvis inte, men känns tveksamt att tre bilars magnetventiler varit kass. Jovisst e dom piggare än en 2,4 men mina preferenser är Volvo 2,5t vs Saabs 2,3T med som ligger nästgårds i effekt. Och jag fick ju förklaringen till varför jag upplevt 2,5t, sett till effekten, som lite seg/trög eller vad jag ska säga, tidigare i tråden.

Det känns som det blir att leta efter en 2,5t då de verkar vara tämligen problemfria. :)

Mvh
monza skrev:
Nexus skrev:jo visst drar volvon mera än saab men man slipper ju få motorstopp varje start pga högt utväxlar låda :wink:
Jo, efter 6 år är familjen van att ta på sig hörselskydd med intercom-anläggning pga Volvos låga utväxling. :D
Tycker nog att de är högre växlade än de flesta samtida bensinarna, min låg på 3900 rpm vid 200 km/h på autobahn...

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]

Är försäkringar något som dis[…]

Avgaser ut från vänstra röret endast

Sitter ett spjäll i höger rör som &[…]