Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Naikon skrev:
bem skrev:Obalanserade (vinter)hjul?

Problem med anliggande bromsklossar eller handbromsbackar?

Skev bromssiva(skivor)?

/Bo
Nä, det är med sommarhjulen, och dom är helt nya och nygjord 4-hjulsinställning. Ska byta till vinterdäck imorgon och kan se om vibrationerna är kvar.

Hur ser man om en bromsskiva är obalanserad? Om jag byter hjul imorgon kan jag ju ta och kolla. Eller är det mikroskopiska mått?
Är skivorna skeva/ obalanserade bör de skaka, eventuellt kännas i bromspedalen, när du bromsar.

Har det bara dykt upp eller kom det efter att du bytt däck eller något?
bensinskalle skrev:
Naikon skrev:
bem skrev:Obalanserade (vinter)hjul?

Problem med anliggande bromsklossar eller handbromsbackar?

Skev bromssiva(skivor)?

/Bo
Nä, det är med sommarhjulen, och dom är helt nya och nygjord 4-hjulsinställning. Ska byta till vinterdäck imorgon och kan se om vibrationerna är kvar.

Hur ser man om en bromsskiva är obalanserad? Om jag byter hjul imorgon kan jag ju ta och kolla. Eller är det mikroskopiska mått?
Är skivorna skeva/ obalanserade bör de skaka, eventuellt kännas i bromspedalen, när du bromsar.

Har det bara dykt upp eller kom det efter att du bytt däck eller något?
I bromspedalen känns ingenting, bilen bromsar bra och bakbromsarna är komplett bytta.

Alltså, vibrationerna har funnits så länge jag kan minnas, men eftersom jag för det mesta kör i 80-90 km/h så känner jag inte av dem lika mycket. Vid 120 däremot vibrerar det som fan i ratten. Det är vid 90 som man känner den svagt, och är som mest i 120 (snabbare har jag inte provat).

Ska som sagt byta till vinterdäck imorgon och får se om det är kvar då.
av Xuri
personen som balanserade dina däck fick säkert inte dom riktigt helt hundra i balanseringsmaskinen...
eller så var de något fel på dina nya däck, inte helt ovanligt.

Åk å balansera dom ! har du fått grejerna monterade på verstad så är de ju backjobb varesig en vikt har lossnat eller nått av dom nya däcken är fel.
du kan ju även utan å säga att de alltid har hoppat å studsat be att dom kollar ifall fälgarna slår... är fälgarna skeva så hjälper inga balanseringsvikter i världen de...

Flera gånger när jag läst diskuss[…]

Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätar[…]

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]