Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marcusoft
Jag må vara dålig på att googla, men på en halvtimme har jag inte hittat någon tydlig förklaring på vad en dieselvärmare är. Jag ska eventuellt köpa en Volvo V70 från 2006, och den ska ha dieselvärmare med tidur. Detta är vad jag tror att det innebär, rätta mig om jag har fel:

Dieselvärmaren använder diesel från bilens vanliga dieseltank för att värma upp kylarvätskan i bilen. Med tiduret ställer jag in att värmaren ska starta klockan 06:30 om jag ska köra bil 07:00. När jag kommer ut har dieselvärmaren värmt upp kylarvätskan i bilen till omkring 70-75 grader, vilket gör att motorn är betydligt miljövänligare och drar mindre bränsle vid start. Dessutom har fläkten blåst in värme i bilen så att isen på rutorna är smält, så jag slipper stå och skrapa frysta rutor på morgonen.

På vilka punkter har jag fel? Är det miljövänligt och ekonomiskt att använda dieselvärmaren?

?:-/ ??:-/
Användarvisningsbild
av bem
Kolla i manualen till V70 2006 här, sid 74-75:

http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... tp8169.pdf

Du ställer in tidpunkten när du vill att bilen skall vara varm, du behöver ej själv t ex tänka att den skall starta kl xx för att det skall vara varmt till kl yy. Du ställer in tidpunkt när du vill bilen skall vara varm, vill du ha varm bil kl 07.00 så ställer du in tiduret till kl 07.00.

/Bo
av marcusoft
Tack för det! Då undrar jag bara följande: Används bilens ordinarie bränsletank? Värms kylarvätskan upp och motorn blir mer miljövänlig och bränslesnål vid start?
Användarvisningsbild
av Perc
Dieselvärmaren är hur miljövänlig som helst. Ja, alltså den släpper ju ut avgaser, men din miljö som bilägare blir vänligare eftersom du får sätta dig i en varm och avfrostad bil på morgonen oavsett om du har tillgång till eluttag eller inte. Spelar det inte större roll än några gram koldioxid hit och dit? ;)

Bränsleförbrukningen sjunker ju lite jämfört med vid start av kall motor, men vet inte om det blir någon ekonomisk vinst. Jag bryr mig inte, min (bensin)värmare står och susar ute på gården för tillfället och komfortbiten är mycket viktigare än det ekonomiska för det är bara fråga om några få droppar.

Alla tändspolar är utbytta till nya orig[…]

Finns det någon chans att få tag i m32[…]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som för[…]

Testa trycka på ladda medan du kör och […]