Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclasa
Har en tanke på att bygga om min V70-03 till rwd, tänkte då använda awd bakvagnen, passar den på alla? Vet ju att på 740 så är det ju färdigt att sätta upp multilink så tänkte om det är lika på v70n?
Hur bra håller dessa bakvagnar å diffar? Vad brukar gå sönder å varför:)? Ös på med info:)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag hoppas du skojar! Varför gå över ån efter vatten, köp en BMW istället!
Om man på fullt allvar skulle satsa på RWD är det lättast att utgå från en AWD och plocka bort drivaxlarna fram plus steloperation av viskodiff/Haldex. Kommer det att hålla? Troligtvis inte då bakhjulsdriften är avsett att komplettera framsdriften, inte ersätta den. Problem med hållbarhet finns redan med Volvos AWD i orginalutförande(drivaxelhylsor, viskodiffar, vinkelväxlar, Haldex-datorer mm).
Detta inlägg kommer nog från BMW klubben :)
av Niclasa
haha jag skojar inte, varför bygga lätt när man kan krånga till det:) org motor kommer ejbehållas ut kommer i en annan och bilen ska det tävlas med i drifitng där av tanken på awd bakvagn då jag måste hålla mig efter vissa regler:) men slutar nog med att jag använder awd brygga å bygger i bmw grejer:)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Så vitt jag vet skiljer det i karossen mellan awd och fwd.

Men man får väl inte tävla med en rwd konverterad bil? Bara awd/ rwd original får man väl köra med....
av Tobzter
Kolla på "volvette" så har du en extrem rwd v70n ;) bara söka på volvette
av Niclasa
åh fan vad äre som skiljer i karosserna? jodå kollar man i regler så står det inget om att man inte får bygga om en fwd bil, bara att det måste vara rwd när man tävlar:)

känner till volvoetten även mattssons grymma bygga men detta blir väl inte så extremt:)
Användarvisningsbild
av nicwei01
Går i typ samma framtidstankar :-)
Alu V8 med aut från GM med BMW-diff i bakvagnen och länkarmar i gjutjärn från Volvo R ;-)
Användarvisningsbild
av gooose
Drivaxlarna på en AWD är på tok för klena för att klara all effekt från motorn själv så vida du inte stoppar in en 1,6 D då kan det nog kanske hålla

Jämför drivaxelns dimensioner mellan en drivaxel fram och en bak tror nästan att en Renault clio med 1,2 l motorn har kraftigare drivaxlar än AWDn bak

Kollar du på en 960 multilink så är dessa axlar en hel del grövre mad kraftigare knutar

Är nog bättre att du tar en 960 multilink axel i såfall

//Goose
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]