Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moOd
En vinterdag upptäckte jag att kopplingspedalen var en aning knakig eller, ojämn vid ner- och urtramp. När man trampar på den, så är det svårt att trampa mjukt utan att det knarrar lite under foten. Det låter inte nånting inifrån bilen, men på utsidan kan man höra det..

Man kan jämför det lite med att stänga en gammal knarrande dörr. Stänger du den fort så märker du inget.. men gör du det långsamt så knarrar den en aning.

Jag lämnade in den på Bilia där de smörjde upp nånting, som första åtgärd.. men jag märkte senare att det inte hade blivit nån skillnad.

Har ni nån idé vad det kan vara? Lite orolig då det bara uppstod helt plötsligt.

Har oxå märkt att, om man trycker ner kopplingen en bit (2-3 cm) och håller den intryckt i det läget, så låter det som någonting jobbar hårt. Det surrar en aning.. (servo kanske?!) Säkert hur normalt som helst. :roll:
av Arne
Wiren går tungt, om du tar loss den brukar det gå att smörja upp den. I annat fall får du byta ut den mot en ny.
av andezon
Sitter igen wire på dessa bilar ! där imot kan jag tänka mig att det är uttrampningslagert du hör. jämför gärna med en likadan bil för att kunna hitta en referens på hur det ska låta. har även bytt någon huvudcylinder för detta fel.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]