Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hellman91
Hejsan!

Som rubriken lyder har jag en v70n 2.5t som jag hade nere sumpen på igår för att täta om den, under operationen så bytte jag olja och filter.

Oljan jag använde mig utav var Mobil 1 Fuel economy 0-30w.

Dock har jag fått ett annat litet problem nu med det hela och det är så att när jag köra en bit och motorn kommer upp i drift temperatur så tänder den röda triangeln sig och får ett meddelande: "låg oljenivå stanna snarast".
Jag har självklart gjort det och kollat oljenivån, men jag ser inte att den är låg då den ligger på 75%.

Är det ett givar fel som kan ha kommit efter att jag tvättat ur sumpen när den var nere? Sitter ju trots allt en oljenivågivare under sumpen.

observera att det bara händer när motorn är varm! Aldrig när den är kall. Har kollat oljan även när motorn är kall och har liknande nivå då.

Tacksam för snabba svar.

Mvh Pontus
av Joffe83
En liten tanke bara. Nivåvakten funkar uppenbarligen men verkar som att den inte känner av oljan när den blivit varm? Vad står det i bilens instruktionsbok att det ska vara för olja?
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]