Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OC-RA
Jag är hitills lyckligt lottad angående felkoder men läser på forumet att det förekommer frekvent. Det jag undrar över är om det är rent mekaniskt offtast eller om felen ligger i mjukvaran. Nu menar jag rent generellt alltså.
Användarvisningsbild
av CarMan
generellt så förekomer dom flästa driftstörningarna i mekaniska delaro då ofta i nån form av givare med mekanik isig. (typ att bilen går i halta hem proram, farthållarne slutar funka m.m.)
sen finns det elektriska fysiska fel i kontaktsrycken & eller givare.

när vi pratar om sånt som inte är driftstörningar så förekomer fel i mjukvaror & om man är misnöjd med komfort så är det också mycke mjkvaror (typ att man kan käna tempskilnad mellan höger o vänster sida när styrenheten självklaibrerarsig. eller att man hör att fläkten öker i varv under självkalibrering
av OC-RA
Tack, vi hade en diskusion på jobbet där det blev lite höga röster om datorns inträde i snart sagt allt i bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
OC-RA skrev:Tack, vi hade en diskusion på jobbet där det blev lite höga röster om datorns inträde i snart sagt allt i bilen.
i slutet av 70 talet o tidigt 80 så var datorerna klant utrustade med felsöknings hjälp. dom gjorde sitt jobb, men hade inte taballer för felkoder som kunde talaom när någåt var utanför värdena. sedandess ha deta blivit bättre o bättre hela tiden & bilar från 90 talat o uppåt funkar bra felsökningsmässigt (alltså 17 år gammla bilar) det är dom som är (30 år gammla som det är svårt att felsöka på!!!)

tiden går!

man alla säger som dom hört nån annan säga, nuförtiden kan man inte göra nått själv, annat var det förr. rent skitsnack.
det man gjorde förr som man knde göra själv, har man idag byggt bort, dessa fel inträffar inte (typ byta kylarslangar o sånt.)
av turbomart
Som (icke bilrelaterad-) programmerare säger jag: Mjukvara går inte sönder...

Men det är ju klart, det gäller att få det rätt från början... :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
turbomart skrev:Som (icke bilrelaterad-) programmerare säger jag: Mjukvara går inte sönder...

Men det är ju klart, det gäller att få det rätt från början... :wink:
nej för tusan mjukvaran pajar inte. det är det här att visa funktioner kan krocka, eller bli fördröjda , så man kan ändra karaktären på grejorna genom en ny mukvara. det var därför jag skrev att driftstörningar inte beror på mjukvaror, utan att det är mindre små fel.

man kan tilexempel ha programerat ett gas spjäll att gå i haltahem läge om skilnaden mellan analoga spjälvinkeln & den digitala vinkeln är "X". sen märken an att man vid normal drift tillsamans med kall väderlek & kraftig accelaration, så kommer värdena att vara utan för gräns "X" o en felkod sätts, trots att det inte är nåt fel.

kunden märker att farthållaren slutar funka o i vissa fall blir bilen orkeslös pågrund ava t den gått i halta hem läge.
detta fel åtgärdas men en ny mjukvara (men inte för att den gamla är trasig, uten för att den gamla hadd en "bugg" /var för snävt programerad.
av OC-RA
Så man kan alltså säga att det "alltid" finns ett mekaniskt fel bakom felkoderna. Jag och många med mig trodde nog att det var datorerna som spökade. På våran "maskin" på jobbet är det väldigt ofta fel på kretskort och liknande så jag fick för mig att det skulle vara det samma på en bil?
Men man kan ju förstå att när saker och ting börjar bli lite slitna så kan man behöva ändra vissa parametrar.
av Totte_T6
Kan berätta att min gamla 760 Turbo 84a, som hade gamla Bosch
Motronic boxen som styrde tändning & insprutning så var det alltid
yttre fel tex båda pulsgivarna för tändläge/kabelbrott m.m.

Trodde att det skulle bli fel i och med jag chip.trimmade den med
sk. pirat chip men boxen fungerade oklanderligt i över 22år!!
ett djävla ös i motorn när wastegateventilen kärvade :-)

Jag hade en reserv box som jag snabbt kunde skifta och testa,
sen var det bara att ta fram elschemorna o mäta
(volvos original schemor är bäst!)

Det är min erfarenhet av den äldre generationen bil-elektronik.
av OC-RA
Faan, jag får helt enkelt tänka om, och det är inte så lätt på gamla dar. :lol: :lol:

Varför slå i en så svindyr olja[…]

Har följande problem med bilen ovan. Bilen r[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]