- sön 27 okt 2013, 06:10
Tänkte jag skulle ge mig på att felsöka och bli av med ABSlampan som lyser hela tiden. Har försökt skummat nätet hur man gör och kommit fram till detta. Är det några synpunkter eller annat som ska lägga till vore jag tacksam! Gärna om någon av er är bra på detta, så utökar vi denna lista med spec. Så slipper man leta runt överallt =D
Felsökning ABS.
1) Jordfel, kolla så jorden får kontakt eller om den är smutsig (vart sitter kabeln?), sitter den fast ordentligt.
2) Kontakter, rengör /spraya med kontaktspray, kabelbrott.
3) ABSgivarna (vid hjulen), skruva loss, rengör
4) Kransarna, borsta rent, är de trasiga.
5) Testa givarna med en elmätare, ger de utslag. Om inte testa byta ut givare för givare genom att ha en ny givare som du byter vid kontakten och testar. Snurra på hjulet för att ge utslag.
6) Trasig ABSbox, löda om trasiga lödningar (öppna boxen ovanför kontakten och se i fall det finns sprickor)
7) Köp en helt ny box
// Volfo - volvo v70 2.4T -01
Felsökning ABS.
1) Jordfel, kolla så jorden får kontakt eller om den är smutsig (vart sitter kabeln?), sitter den fast ordentligt.
2) Kontakter, rengör /spraya med kontaktspray, kabelbrott.
3) ABSgivarna (vid hjulen), skruva loss, rengör
4) Kransarna, borsta rent, är de trasiga.
5) Testa givarna med en elmätare, ger de utslag. Om inte testa byta ut givare för givare genom att ha en ny givare som du byter vid kontakten och testar. Snurra på hjulet för att ge utslag.
6) Trasig ABSbox, löda om trasiga lödningar (öppna boxen ovanför kontakten och se i fall det finns sprickor)
7) Köp en helt ny box
// Volfo - volvo v70 2.4T -01
- By Malmstroem