Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ceddan9
Hur gör man/kan man göra för att montera motorvärmare i min bil. Vore även gött o ha kupévärmare
av Storfot
Sök på forumet, det finns en väldigt bra tråd någonstans som även innehåller länkar till Volvos monteringsanvisningar som beskriver hur det är förberett för håltagning till kupe och lämplig placering av kupevärmaruttag. (Jag tror att beskrivningen var för en nyare modell, men den stämde bra till min 02:a)
Det var två saker som jag tyckte var lite luriga:
- Fästa sladden på ett bra sätt. Det krävdes lite egenkonstruerade fästen då det inte fanns lämpliga ställen att fästa med ex. buntband.
- Anslutningsgenomföringen i stötfångarplasten. Jag ville inte borra ett fult hål i sidan utan ha kontakten lite diskret i gallret fram. Det ser simpelt ut från utsidan, men det är fullt i grejor i vägen på insidan.
Kit från skruvat.se funkar bra. (Billlyft vet jag inte varför det skulle behövas även om det förstås är trevligt. Domkraft och pallbockar funkar bra.)
När du har fått dit den så ser du till att inte koppla in den förrän kylsystemet har luftat ur ordentligt då den tydligen pajar direkt om det skulle vara en luftficka omkring den.
Användarvisningsbild
av Perc
Jo, det finns ett överhettningsskydd som brinner av om det är luft kring slangvärmaren eller om cirkulationen inte funkar. T.ex om man köpt Calix-sats på nätet utan att inse att man behöver monteringssatsen med några slangar också för att få elementet placerat rätt.

Man behöver inte borra hål för motorvärmarkontakten, det går att montera med en bygel också.

Bild

Lite dålig bild men jag hittade den på google images och den hör faktiskt hemma på jagrullar. :)

Det sitter en U-formad bygel runt urtaget, fäst med två skruvar rätt upp i kofångarplasten underifrån.
av fremar
Jag följde också dem guiden här på forumet i helgen. Dock så köpte jag lite av delarna från volvos sats för att montera som de har förberett det.

Jag satte också kontakten med den bygeln ganska precis som på den där bilden.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]