Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jonas_latt skrev:Min ratt stod lite åt höger. Efter att jag byte fjäderbenslager vänster sida.
Jag lossade bultarna till fjäderbenet vänster sida igen.
Och tryckte in benet Lite och drog åt. Så blev ratten rak igen.
låter intressant, vilka bultar släppte du? dom 2 nedre eller menar du dom 3 eller 4 som sitter uppe i topplagringen? utveckla gärna vad du menar med "tryckte in benet" jag förstår på ett ungefär alltså :-)-)
Precis som du säger så har du inte ändrat några styr saker.
Men det som ändras är camber vinkeln.
Längst ner på dämpare sitter den fast med två bultar. Brevid bromsoket
De hålen är lite större än bultarna och då kan man flytta dämpare lite in och ut ca 0.5cm .
Jag lossa bultarna så de blev lösa men lät de fortfarande sitta i . Sen tryckte jag lite på dämpare in mot motorns håll. . Sen drog jag åt när den va intryckt.

Hoppas du förstår. Svårt att förklara.
Ta loss däcket och släpp på bultarna och känn på dämpare så ser du att den rör sig. Då är det bara att prova tex trycka in dämpare och dra åt. Har du kvar dina gamla dämpare kan du försöka se var bulten har suttit inne. Och försök få den på samma ställe
jag förstår till 100% och testar så fort jag hinner, kan jag få det vettigt duger det gott åt mig tills jag byter till nya fina däck, DÅ kan det vara läge att göra en hjulinställning. Tack för bra input!
Gör som ”jonas_latt” skrev tidigare.
Så gjorde jag vid demontering av fjäderbenet vid byte av fjädersäte och fjäderbenslagring.
Jag har en laserpekare som sattes mot hjulnavets centrum, lyser upp mot innerskärmen (plast).
Läste av lasern, märkte upp detta i plastskärmen med en tuschpenna innan demontering av stötdämparen.
Låssad de två bultarna på fjäderbenet.
Vid året montering, visade det sig att bägge benen fick tryckas inåt så långt det gick för att få laserpunkten på samma ställe som innan demontering. Caster.
Det var min hjulinställning efter som inget annat var demonterat.
Behövs ingen laser utan tryck in benet, så hamnar du ganska rätt.
Förmodligen är det som gäller för att få rätt Caster för det flesta av oss utan att behöva göra en hjulinställning.
Inga konstighet efter detta byte med sned ratt, vinglig på vägen (kurstabil) eller slitage av däck.

Rättelse: Camber inte caster.

Lennart
Senast redigerad av 1 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gånger.
lånar tråden lite, hoppas det e ok! bytte dämpare o länkarm på ena sidan o bussningar i länkarmen på andra sidan, då blev ratten lite sned, fast sliter på inner o yttersidorna på bägge framhjulen, sliter även bak, som jag förstår så om framvagnen står fel kan det även slita bak? NÄ tacka vet jag min 945!
dalldall skrev:lånar tråden lite, hoppas det e ok! bytte dämpare o länkarm på ena sidan o bussningar i länkarmen på andra sidan, då blev ratten lite sned, fast sliter på inner o yttersidorna på bägge framhjulen, sliter även bak, som jag förstår så om framvagnen står fel kan det även slita bak? NÄ tacka vet jag min 945!
För din del är det bara boka tid för hjulinställning :-)
Jonas_latt skrev:Hur gick det?
Det gick bra, har bara justerat ena sidan men det blev mycket bättre, 90% av snedheten är bort. skall se över andra sidan så fort jag hinner.

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Jag måste köra min bil minst 5 mil inna[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.