Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erkan87
Hej!

Har fått besked att min låda måste bytas. Pga synkringarna är kassa. Knackar från lådan som ett utrampningslager, och tystnar när man sakta trycker upp spaken mot 3an.

Hursomhelst så undrar jag varför växlarna rycker så jäkla mycket. Om jag kör på 1 an och lägger i 2 an så blir det ett stort ryck . Och från 2-3an också. Men inte 4-5 an. Har bytt kopplingssats i mars detta år. Allt utom svänghjulet. Kändes inget fel då. Vad kan det vara?

Tänk er ungefär att ni växlar ner från 2an till 1 an vilket ryck det kan bli. Fast nu är det tvärtom från 1-2 an
Användarvisningsbild
av Perc
Hur är motorfästena? Det övre mellan topplock och tvärstag, och det motsvarande undre nere frampå.
av Erkan87
Perc skrev:Hur är motorfästena? Det övre mellan topplock och tvärstag, och det motsvarande undre nere frampå.

Hur många fästen finns det? Jag rycker i själva (stången uppe på motorn och det går att vicka ) men det mittersta fästet är sprucket det som sitter mot torpedväggen. Kan det vara orsaken? Det är sprucket på mitten
Användarvisningsbild
av Perc
Det klassiska är ju aluminiumklimpen som sitter fast på topplocket, och som sedan sitter fast i staget du nämnde. Bussningen i aluminiumklimpen tröttnar och spricker och gör att motorn rör sig för mycket vid gaspådrag/uppsläpp/växlingar.

Det är helt normalt att man ska kunna vicka på staget förresten.

Sen finns det ett nedre fäste också, som man på min 2.5T bara kunde se underifrån. Sitter mellan främre balken och motorn. Lika enkelt att byta, men obekvämare arbetsställning.

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Jag måste köra min bil minst 5 mil inna[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.