Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Är helt ny här. Har en XC70 03:a 2,5T automat som rullat strax över 30`mil.
Bilen är mkt välskött av förra ägaren, väl dokumenterad.

Mitt problem är att ett mkt störande ljud uppstår då och då, jag uppfattar det som att det kommer från lådan, ljudet kan liknas med ljudet från terränghjul mot asfalt.
Inga missljud så länge jag har gaspådrag eller jämn gas, men ibland uppstår det här ljudet när jag släpper gasen och rullar på frihjul, spelar ingen roll om det är uppförsbacke, nerförsbacke eller planmark, kommer ibland när lådan är kall och ibland när den är varm, det kan gå ett par veckor (kör ca 40 mil/vecka) utan att ljudet uppstår alls och sedan kommer ljudet helt utan anledning.

Har haft bilen inne hos ett par bilverkstäder men ingen kan sätta fingret på det, har spolat lådan, bytt olja i fördelarlådan, bytt hjullager, vill av förklarliga själ inte lägga några större pengar på den med tanke på ålder och miltal, men samtidigt är jag supernöjd att ha den som pendlarbil till jobb.

Någon som har några tips eller har samma problem?
yttligare en vild ide!

uppstår ljudet när de är blött eller har regnat ute ?

ett varmt avgasystem som får vatten på sig kan ändra formen å lägga sig mot karossen å då kan diverse olika konstiga ljud uppstå som försvinner när avgaset blivit varmt igen!
Tack för tipsen!
Generatorn är bytt mot vad Volvo sa en utbytesenhet.
Ang regn o slask, det spelar tyvärr ingen roll vilken väderlek det är, +30 stålande sol eller som nu +10 och delvis blött, ljudet kommer och går.

Kan uppstå efter ca 5km körning ena gången och andra gången kommer det efter 250km körning.

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.