Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 6 växlad T5 från 05 och har på senare tid börjat få problem att få i backen när jag just startat och ska backa ut från parkeringen. Kan lätt få i 1,2,3,4,5 men 6an och backen bråkar när bilen är kall. men när jag väl lyckats me att få i backen så är det inga problem.
Nån som har erfarenhet av samma typ av problem me dessa lådor? Har hört att min modell haft problem me uttrampningslagret som sägs va nått baby fel, kan detta va en orsak? (inte så jätte insatt i koppling och växelllåda atm)

Tacksam för svar
Pratade med en service tekniker på bilia idag samtidigt som jag va och serva bilen, han sa att det är nå splines i lådan som måste fettas in. Tydligen ingen billig historia heller då man måste plocka ner hela paketet för att kunna göra detta lilla arbete.
Att backen är svår att lägga i beror ofta på att kopplingen "drar", dvs inte frikopplar ordentligt. Om man skall räkna upp tänkbara orsaker till detta blir det en lång lista, däribland som Volvomeken tipsade om att lamellcenrtrum kärvar på splinesen(på ingående växellådsaxeln). Sen ett axplock till: olja på lamellerna, luft i hydrauliken, lamellerna fuktiga, skevt lamellcentrum, skev/sprucken tryckplatta, kanske även kasst dubbelmassesvänghjul(vet inte säkert) med mera. Kruxet är att de flesta fall krävs att man demonterar växellådan för att åtgärda felen, vilket bara det kostar ca 10 kSEK på Volvo. Ett sätt att skjuta upp utgifterna är frikoppla, lägga i backen och efter detta starta motorn, detta brukar hjälpa om det småkärvar.
volvo använde "fel" fett för många år sedan å de torkar på ingående axel i lådan å då får lamellen svårt å röra sig å ligger å drar lite hela tiden.

åtgärdade detta på min egna kärra för 3-4 veckor sedan å nu lirar de kalasfint, var i regel alltid svårt å växla när lådan var kall men sen funkade de bra.

nu känns de som en helt ny bil :)

..Jag är inne på spjällhus men v[…]

Ja, sitter långt ned så man behöv[…]

Jag beställer hem ett par och testar!

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten, […]