Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soscar
Tors1 skrev:Soscar: har du kollat spridarna?
Jo, spridarna är kollade och några byttes också, men det var inte felet. Var på verkstaden igår och kollade och felet är att flexplattan spruckit på ett flertal ställen från centrum och utåt och sedan vridit sig då stabiliteten i plattan försvagats. Det var inte bultarna som lossat som jag trodde tidigare, utan en missuppfattning från min sida.

Vridning har orsakat att givaren som styr bl a bränsletillförseln inte får rätt signaler och motorn som följd inte "går bra", knackar och i ett allvarligare skede inte startar överhuvudtaget. Varför den inte gick bra vid kallstart och sedan när den blev varm har jag ingen förklaring på i nuläget, men det är kanske så symptomen är i ett initialt skede. Nu startar den inte.

Tar man ner startmotorn och inspekterar via hålet som då friläggs kan man se om man har råkat ut för ett liknande fel. Knackandet i min bil lät väldigt likt ett defekt ramlager knack, vilket är fel diagnos.
av soscar
DieselD5 skrev:Du har ju egentligen inget svänghjul på en automat, utan bara en tunn kuggkrans (flexplatta) och sedan turbinen. Jag var tvungen att byta min flexplatta (utslitna kuggar) och vet hur den ser ut, det är därför jag tycker att det låter konstigt att det finns någon sensor som läser av någonting på den.
Men jag kan ju ha fel... har verkstaden sagt så är det nog så.
Nej, något svänghjul finns inte, men givaren kallar de "givaren vid svänghjulet" och det är säkerligen kuggkransen som avses oavsett om det är automat eller manuell låda. Nästa vecka får vi se om diagnosen och åtgärden har avhjälpt felet. Det är mycket som ska plockas ner, så jag hoppas verkligen att det blir rätt.
av soscar
DieselD5 skrev:Låter konstigt att bultarna skulle ha gått av, har du haft något missljud när du startat den?
Och sitter det verkligen några sensorer där som läser av någonting, flexplattan är ju i stort bara en kuggkrans..
Det var inte bultarna som gått av (felaktigt uppfattat av mig), utan flexplattan som spruckit på ett flertal ställen från centrum och ut. Plattan har sedan "vridit/vrängt" sig, i brist på bättre uttryck. Hemma kallar vi det "warped", om det beskriver det bättre.
av soscar
Bilen var klar idag och har ny flexplatta, samt att även glidlagret bakom packboxen I främre delen av lådan har bytts. Verkar ha gjort susen för knackningarna. Kallstarten har jag inte testat än, men förmodar de gjort det på Volvo. Så orsaken till den dåliga gången på motorn var den spruckna flexplattan, om det nu kan hjälpa någon med liknande bekymmer.

..Jag är inne på spjällhus men v[…]

Ja, sitter långt ned så man behöv[…]

Jag beställer hem ett par och testar!

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten, […]