Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Garne
Jag har hittat den lille Gaphalsen, den sitter till höger om tankmätaren inne
i instrumentet, man måste alltså ta ut intrumenteringen och dela på densamma. Jag satte en tejpbit över och den blev betydligt mer tystlåten, om
man nu inte vill tysta den helt och hållet.
Användarvisningsbild
av cmp67
CarMan skrev:
cmp67 skrev:På hur många säten finns det bältespåminnare i en V70 -04?

I min bil plingar det bara på förarplatsen.

Mvh

Bältespåminnaren har ingen avkännare i någonstol alls.
bilen förutsätter att någon sittet i förarstolen & har bara avkännare i båda de främmer bälteslåsen.

plingljudet är bara kopplad till förarens bälteslås, men airbagsystemet vill veta om någon andvänder bälte på pasagerarsiden. även här tror bilen att det alltid siter nån, men den anpassar airbagarna olika beroende på om man är bältad eller ej
Tack CarMan för ett bra svar!
Användarvisningsbild
av CarMan
Garne skrev:Jag har hittat den lille Gaphalsen, den sitter till höger om tankmätaren inne
i instrumentet, man måste alltså ta ut intrumenteringen och dela på densamma. Jag satte en tejpbit över och den blev betydligt mer tystlåten, om
hur bra hör du blinkersen nu?
av maf
CarMan skrev:
Garne skrev:Jag har hittat den lille Gaphalsen, den sitter till höger om tankmätaren inne
hur bra hör du blinkersen nu?
Ååh, härligt - det hjälper mot blinkersens farligt höga slamrande också!? Hmm.. Man får nog ta fram en skruvmejsel och försöka komma in där bakom. Ingen som har några bra bilder på hur man kommer åt "gaphalsen"?

/Magnus
av Garne
Det påverkar inte blinkersljudet, inte samma "Högtalare"
av fronta
Lustigt att det ska plinga hela tiden, vill man inte ha bälte så vill man ju inte och varför ska det då tjuta! Men detta e tack o lov inte bara volvos irriterande ide.
Själv klippte jag kabeln till bältesspännaren under stolen, då börjar ju naturligtvis bilen tjata om airbag men den har jag alltid klarat mig utan innan, o utan bälte e den ju ändå ingn livräddare, mer att man inte kommer loss med både bälte o airbag.. uscha:)
Användarvisningsbild
av VolvoBM
CarMan skrev: Bältespåminnaren har ingen avkännare i någonstol alls.
bilen förutsätter att någon sittet i förarstolen & har bara avkännare i båda de främmer bälteslåsen.

plingljudet är bara kopplad till förarens bälteslås, men airbagsystemet vill veta om någon andvänder bälte på pasagerarsiden. även här tror bilen att det alltid siter nån, men den anpassar airbagarna olika beroende på om man är bältad eller ej
Kan detta stämma på en XC90? Jag har testat att lägga en kasse med matvaror i stolen och den plingar, tar man bort den så plingar den inte. Det borde visa att någon typ av viktsensor finns det i stolen också samt att den är kopplad till "plingandet", eller har jag helt fel? Om man som gammal SAAB ägare alltid lämnar backen i så hinner man starta motorn och ta på sig bältet innan man växlar in 1:an. (glöm ej kopplingen... :wink: )
Användarvisningsbild
av greeeken
fronta skrev:Lustigt att det ska plinga hela tiden, vill man inte ha bälte så vill man ju inte och varför ska det då tjuta! Men detta e tack o lov inte bara volvos irriterande ide.
Själv klippte jag kabeln till bältesspännaren under stolen, då börjar ju naturligtvis bilen tjata om airbag men den har jag alltid klarat mig utan innan, o utan bälte e den ju ändå ingn livräddare, mer att man inte kommer loss med både bälte o airbag.. uscha:)

Mmm faaaan vad korkade o idiotiska biltillverkare är som vill påminna oss att ha på sig bilbällte. Så onödigt att försöka rädda liv.!!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoBM skrev:
CarMan skrev: Bältespåminnaren har ingen avkännare i någonstol alls.

Kan detta stämma på en XC90? Jag har testat att lägga en kasse med matvaror i stolen och den plingar, tar man bort den så plingar den inte. Det borde visa att någon typ av viktsensor finns det i stolen också samt att den är kopplad till "plingandet", eller har jag helt fel? Om man som gammal SAAB ägare alltid lämnar backen i så hinner man starta motorn och ta på sig bältet innan man växlar in 1:an. (glöm ej kopplingen... :wink: )
XC90 har en avkännare i HF stol.
Användarvisningsbild
av CarMan
fronta skrev:Lustigt att det ska plinga hela tiden, vill man inte ha bälte så vill man ju inte och varför ska det då tjuta! Men detta e tack o lov inte bara volvos irriterande ide.
irriterande pling ger extra poäng i krock tester!

desutom så får det vanligt folk att ha bälte påsig = mycket bra.

det är väll bara dom första årsmodellerna som har en korkad funktion, där det plingar utan att fordonet rörsig

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]