Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

RonniePersson skrev:
Jackson75 skrev:
dieselmagnus skrev:Mitt recept är vinkla ut armen på vintrarna så bladet inte fryser fast på rutan och använd torkaren ofta.
Där kom svaret på min fundering. Använd torkaren mycket så håller den längre :)
Ja, det där tror jag med på. Använda torkaren ofta, då fungerar den bäst. Jag har haft Volvo 945 -95:a, den ägde jag i 8,5 år och körde 14000 mil och hade aldrig några problem med torkaren. När bilen såldes hade den rullat 29300 mil. Sedan blev det en V70 Classic 00:a, som fortfarande är i min ägo, aldrig haft något problem med bakrutetorkaren där heller och den har nu rullat 25400 mil, dessutom har jag ju också en V70 06:a som nu rullat 19400 mil med fungerande bakrutetorkare.

Men på den (V70N 06:a) tror jag föregående ägare haft problem med torkaren bak, för det är egentligen fel torkararm bak på den. Den som sitter på bilen är den som satt på 00-03:orna, dvs torkaren ligger åt vänster i viloläge, 04-07 ligger den åt höger i viloläget som bekant. Jag tror den förra ägaren åkt in till Volvoverkstaden med problemet, och haft bråttom. Verkstaden har sagt att vi har en torkare hemma, men det är till fel årsmodell men det passar ändå, ska vi byta? Ja, gör det för jag måste ha bilen har den förra ägaren sagt. Så tror jag det ligger till för att det sitter fel torkare på min bil, men som sagt den fungerar problemfritt!

Vet någon hur mycket jobb och vilka delar som behövs för att byta till rätt modell på torkaren? Om jag skulle få den idén, vilket jag redan fått... :D

Med vänlig hälsning Ronnie
Nya motorn bara.
av mena
Be volvo koppla ur funktionen som startar vindrutetorkare automatiskt när du lägger in backen. Tror det är från 04 den funktionen finns och den går att koppla bort.
eller alternativt, med Vida koppla på det under sommarhalvåret med Vida
och på hösten inaktivera med Vida. Tar 2 minuter. :P
d1anny2 skrev:Några bra stödbilder på operationen? Ta bort panel etc. Tänkt ge mig på det i veckan.
Om frågan är ställd till mig så är svaret nej. Inga bilder. Jätte lätt att plocka ner. Dock krävdes otäckt mycket våld för att få ur axeln ur motorfästet. där axeln löper. Och de gick åt mycket rostlösare.
Tips: Sätt tillbaka muttern på axeln efter att du lossat torkararmen, och knacka på muttern istället för på axeln för att spara gängan.
Min raspar lite så jag tog isär motorn, fettade in hela (Slipade även ner den lite) axeln samt alla drev. låter lika mycket. Behövs nog en ny elmotor då man inte kommer in i den. man kan bara smörja axeln in i motorn. Men börja med axeln genom plåten så ska det nog bli lite bättre.
Senast redigerad av 1 KnotVillage, redigerad totalt 0 gånger.

köpte dom här från aeromotor[…]

Byta skärm V60 2013

Hej! Jag uppdaterade min bil med en ny skärm[…]

V50 D2 har börjat vibrera

Gissar på kass spridare. Tyvärr vanlig[…]

Byta dragkrok

Nyfiken fråga, om allt funkar på det a[…]