Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

En liten flicka behöver hjälp med sin V70, så ja tänkte att man får kika på den någon dag. Symptomen på bilen är att den är trött, och dricker mycket soppa (och ibland ryckig, dock inget jag märkte under testkörning). Hon säger att den är relativt nyservad och original i motor. I övrigt tycks det inte vara några uppenbara problem, och motorlampan eller så lyser inte.

Vi var lite inne på att en lambda kan vara dålig, så därför tänkte jag höra med er vilka värden man kan förvänta sig om man mäter den med multimeter? Jag vet inte hur kontakten ser ut eller hur stiften är kopplade där. Har för mig att det finns 2 st på min S60, är det likadant på hennes månntro?

Några övriga tankar om vad som kan fela annars? typ lmm / gasspjäll eller liknande? Jag har 3 egna bilprojekt med mera å ta hand om själv så jag har inte tiden att göra en fullständig genomgång av hennes bil just nu om man säger så, så vi hade varit väldigt tacksamma för lite tips :)
Användarvisningsbild
av Jackson75
dieselmagnus skrev:Defekt lmm eller taskigt spjäll eller trasig lambda taskiga stift eller spolar. Kolla om det finns felkoder. Kamremmen kan ha kuggat ett varv
Ett varv? En kugg? :-)-)
av rid54
Lambdasonder är lite tricksiga och du ska nog läsa in dig (exvis Wikipedia eller någonting som finns på forumet) på dem innan du börjar mäta upp dem. Funkar motorlampan alls (dvs tänds innan motorn startas)? Den brukar ju tändas även för "småsaker", så om det vore fel på en sond eller liknande, så borde den tändas. Tycker jag. Möjligen skulle man ju kunna fundera över tempgivaren, den kan ju vara "dålig" utan att vara trasig, så att säga. Styrboxen kanske tror att motorn är kall hela tiden och då går den dyrt.
Hallå! Jag är den lilla flickan med v70 haha! Jag har köpt en lamb men inte bytt än, vet ju inte vad som är fel och jag kan väl inte direkt så mycket om nya motorer. Den är iallafall väldigt slö, rycking som fan och den drar något så obeskrivligt. Visst det är endå hyffsat stor motor men den är törstig som aldrig förr. Skulle verkligen vilja ha hjälp för vill gärna ha fixat detta typ nu på en gång då den är väldigt inte rolig att köra!

Tacksam för svar 8)
Användarvisningsbild
av Jackson75
Som redan skrivits, kolla felkoder så kan de ge dig värdefull info INNAN du börjar spontanbyta helt friska prylar.
Användarvisningsbild
av crumpets
Prova att koppla ur LMM och se om du får stor skillnad på hur den går. Går den bättre då är det med stor trolighet LMM-problem, eller luftläckage.
Byta dragkrok

Nyfiken fråga, om allt funkar på det a[…]

Synd att Mar-a-Lago inte hinner hamna under vatten[…]

rensade felkoden och provkörde bilen 80-100 k[…]

Trasig motorvärmare/slangvärmare

På motorvärmarmodellen du har stå[…]