Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok, jag hällde i ytterligare 5 liter bensin. (=10 liter) och bilen går igång och går perfekt. Bensin mätaren har sedan motorstoppet visat på andra vita strecket och inte rört sig på 10 liters påfyllning.

Min slutsats: klassiskt soppatorsk från början, 5 liter räckte inte för att få igång pumpfunktionen efter torrkörning, men 10 liter räckte, både bensinmätaren och färddatorns "kvar att köra" visade fel.

Min lilla kille kör bilen och har efteråt berättat att han en gång tankade den full, och mätaren visade halv tank. Låter bekant.

Tack så mycket allihopa, väldigt nära att jag tog den till verkstad. Jag har sen jag först frågade om hjälp, läst vad jag hittat om bränslegivare på forumet, och fattar nu vilka bra råd jag fick av er. Tack Jonas, Tyresö/Sollentuna Stockholm, har gärna dig i minne till en annan gång om du är i närheten.

Återstår en eller två trasiga givare, påfyllning på höger sida, mätaren reagerar inte på 10 liter, höger givare misstänkt nr 1, om man kopplar ur givaren borde man kunna mäta resistansen på respektive givare när man ruskar på bilen, utan att behöva demontera givarna, jag ska prova lite.
Funktionen och logiken mellan de två givarna är väl inte helt enkel förstås.

Svenne
Mycket billigare att tanka bilen full och ALLTID tanka vid halvtank,
då kanske din armatur " lagar" sig själv ganska snabbt då den kan få klart för
sig att det finns flera lägen än 10-15 liter i tanken... :shock:

köpte dom här från aeromotor[…]

Byta skärm V60 2013

Hej! Jag uppdaterade min bil med en ny skärm[…]

V50 D2 har börjat vibrera

Gissar på kass spridare. Tyvärr vanlig[…]

Byta dragkrok

Nyfiken fråga, om allt funkar på det a[…]