Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swplatinum
Hej,

jag har haft problem till och från att bilen dels inte startat alls och ibland varit trögstartad. Nu startar den inte alls...permanent.
Inga battriproblem eller felindikeringar på displayen. Det är bara "tyst" när nyckeln vrids om men alla kontrollampor och övrig el beter sig som vanligt.

Lyssnar man under huven så "tjuter" det från en låda och det klickar/surrar som en mindre elmotor har hakat upp sig.
https://www.dropbox.com/sc/cl2dm9in37unoa6/MXavlUoGH_
Det är den snett nedåt höger under kabelkorset.

Utzoomat lite för referens.
https://www.dropbox.com/sc/51xzhndk0j691ot/4E32uqKIst

Hittar också en kontakt som inte är inkopplad men jag har svårt att se vart den ska sitta:
https://www.dropbox.com/sc/7gg66zwcll2kisd/Uu44nwcdKw

Pontus

Några idér? Jag har inte utrustning för att läsa av felkoder och jag är novis gällande bilar.
av Tobzter
Vet inte om de ser likadant ut som på bensinare..men på dom så har du en liten svart kabelsko på startmotorn som kan strula. .ta bort den gör rent å tryck ihop kabelskon lite så funkar de kalas sen..
av swplatinum
Nej, den hackar inte ens nu. Jag märkte att något i motorrummet klickar högt när jag vrider nyckeln men det kanske man bara märker nu. Den har då och då hackat/kärvat tidigare.

Den har dött förut så här men alltid startat efter en stund och sen fungerat felfritt några veckor.

Tack. /P
Användarvisningsbild
av Jackson75
Det som klickar kan väl vara solenoiden i startmotorn?
Finns det utbytbara kontaktsatser till dessa så kanske det vore en idé ?
Användarvisningsbild
av Doffen
Frem med en hammer og bank på startmotoren samtidig som du forsøker å starte.
Starter den da er det like greitt å bytte startmotor.
av swplatinum
Såg ut som hela startmotorn var dränkt i olja. Måste vara ett läckage.
Testade för säkerhets skull ett annat batteri och "hammarmetoden" utan att få i gång den. Ringde volvoassistans eftersom det började gå utanför min kompetens. Bärgaren testade samma saker som jag gjort och fick inte igång den heller så han tog den med sig.

Fan. Haft helt sjukt mycket problem med den bilen.
Bytt bakre dämparfjädrar 3 ggr!!! (och nu misstänker jag att det är 4:e gången är på g eftersom den knakar rejält i gupp.) Hur är det möjligt?
Krängningshämmarproblem.
Trasig backvarning.
Turboröret lossnat.
DEM0007 felkod så fyrhjulsdriften funkar dåligt.
Fel på AC.

Måndags ex...

/Pontus

Och den är inte ens tufft behandlad och fullservad + all onödig service de föreslår.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Du måste inte låta marmor palatset byta startmotorn. Kolla på skroten, bildelsbasen eller liknande.
Volvo car UX

+1

Bilen offline

Startade om bilens modem då kicka det ig&ari[…]

Min 745 GLT 16V -88B

Vi pratade i en annan tråd om utrustning som[…]

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]