Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Var det inte på 03 man uppgraderade ECM och bytte stift för detta ?
Har för mig att dom bilarna brukade lämna efter sig ett rökmoln iofs.
Men det är en enkel sak att börja med.
Användarvisningsbild
av CarMan
Hellrider skrev:
CarMan skrev:skulle vara kul o kolla vevhusventilationen på den.
sen kanske du tappar ETM (gasspjället) under start.
dåliga t-stift brukar få bilen att starta, men inte riktigt gå på alla dom första sekundrarna.

kolla om du har soppa tryck när den inte startar.

när den inte startar, hjälper det att vrida av nyckel o göra att nytt försök?
ganska ont om etm´er på den bilen va!
ja det är sant
av JT
Hade samma på min s60 -02, jag var inne på Bilia och uppdaterade mjukvaran till gasspjället, dem sa att den nya mjukvaran gjorde så att det blev lite mer "spelrum" för spjället, nu går dden jättebra, + att den dricker aningen mindre bensin.
av Daddan
Har också haft problem med ojämn motorgång vid fuktigt och kallt väder. Fick ny programvara (i och för sig total mjukvaruuppdatering) och batteri och nu går den utmärkt.
av s60awd
Har samma problem även jag.. har läst av felkoder och då fått fram att det är svag signal till antennringen...
av Hellrider
s60awd skrev:Har samma problem även jag.. har läst av felkoder och då fått fram att det är svag signal till antennringen...
mm men det beror ju knappast på att den går illa efter start också,ni behöver ju inte blabba i samma inlägg hela bunten
av s60awd
Hellrider skrev:
s60awd skrev:Har samma problem även jag.. har läst av felkoder och då fått fram att det är svag signal till antennringen...
mm men det beror ju knappast på att den går illa efter start också,ni behöver ju inte blabba i samma inlägg hela bunten
Då min bil uppvisar EXAKT samma symtom, dvs svårstartad och det det låter som att den inte går på alla cylindrar när den väl går igång, men att den låter bra i motorn efter några sekunder.. Så tycker jag nog att jag kan babbla bäst jag vill i denna tråden då jag hade annan info än den som övriga hade delgett..
av Hellrider
s60awd skrev:
Hellrider skrev:
Då min bil uppvisar EXAKT samma symtom, dvs svårstartad och det det låter som att den inte går på alla cylindrar när den väl går igång, men att den låter bra i motorn efter några sekunder.. Så tycker jag nog att jag kan babbla bäst jag vill i denna tråden då jag hade annan info än den som övriga hade delgett..
jaha du,men ganska meningslöst å babbla om antennringen
Användarvisningsbild
av CarMan
s60awd skrev:
Hellrider skrev:
antenringen kan inte göra att bilen går ojämt.
denns upgift err att läsa av nyckeln & skicka koden till ECM

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]

Service Subaru XV

Inte en sån då? Screenshot_2025-05-24[…]

El fel

Hej, jag har en Volvo 744 från 90 som det ha[…]

B230F går fett

Bts är det ingen fel på har jag kollat […]