Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NP91
hejsan! som rubriken lyder så började min motorlampa lysa idag igen, och jag var inne på en verkstad och fick felkoderna lästa tidigare i veckan.
då sa han att de hette twt ? ingen aning om vad det står för, dock vet jag var delen sitter och vad den gör.

Den sitter på vänster sida ( om man står framför bilen ) under en plastkåpa vid kamremmen, den ska reglera så att kammen ska ställas rätt vid de varvtal motorn ligger på med oljetryck , om jag nu inte missuppfattat det helt galet?..

det jag undrar över är vad heter denna delen? vad kostar de att köpa? är det ett måste att köpa en ny eller de går lika bra med beg. ? och slutligen, var kan jag få tag på den där de har bäst pris? :)

Volvo V70N -03
25100 km

tusen tack på förhand !!!
av NP91
Vojje skrev:Variable valve timing (VVT), sa han/hon nog

Ja !! så va de ! :D tusen tack !!!!!
btw, vet du kanske vart man kan få tag i en ny sådan till ett bra pris? vet du även om det kanske är lika bra att ta en begagnad ?

tusen tack åter igen !!
Användarvisningsbild
av Jackson75
Har för mig denna ligger på runt en tusenlapp. Delen har s.k stomavgift så lämnar du din gamla i pant blir det lite billigare. Så inte mkt ide att hitta en beg.
av NP91
Jackson75 skrev:Har för mig denna ligger på runt en tusenlapp. Delen har s.k stomavgift så lämnar du din gamla i pant blir det lite billigare. Så inte mkt ide att hitta en beg.
ajfan, de visste jag inte :D

jag hörde med en polare och han sa att det brukar vara ett vanligt fel, han sa också att man kan själv renovera den genom att ta av givare ( där kontakten sitter ) och lyfta av den och ta högtryck och blåsa ren den bakifrån ( från återgivaren ) och därmed få ut de skitet som oftast sätter sig där.
sedan byta olja/filter med varm motor för att få ut all skiten i motorn som oljan lätt kan ta med sig när den är varm. sedan dit med ny packning.
det var tydligen vanligt på dessa motorerna då de saknade ett filter vid givaren.

kan det verkligen vara så enkelt ? för då har jag helt plötsligt tjänat ett par hundra.. för en packning kostade 60 :- på volvo ..

tack på förhand ! :)
av tomsa
NP91 skrev:......
sedan byta olja/filter med varm motor för att få ut all skiten i motorn som oljan lätt kan ta med sig när den är varm......
Du ska iofs alltid byta oljan när den är varm

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]