Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nojden
Hej! Är nybliven volvoägare (v70 bifuel -08) och ny forummedlem :)
Har knappt vant mej vid denna bil ännu, men jobbar på det.....har upptäckt några saker som det säkert finns självklara svar på i detta forum, börjar med en fråga om främre dimljus - på min bil finns sådana ditmonterade, samt en knapp på instrumentbrädan. Skulle testa dem första gången men icke....kollar sedan under fronten och WTF - det går ju inga kablar fram till dem.....varför sitter dom där då kan man ju fråga sig? Går det att koppla in dem själv? Ena ljuset har dessutom fukt inuti, tog loss lampan (tack o lov busenkelt) och den var kass, samt att det var korrosion på stiftkontakten, måste troligen byta hela insatsen eftersom den verkar otät. Men viktigaste frågan som jag ställer är om det är enkelt/billigt att koppla in främre dimljusen?
Användarvisningsbild
av Perc
Finns det dimljus och knapp så ska det nog finnas sladdar också. Varför du inte har några vet jag inte. Kanske nån tidigare ägare av någon anledning kopplat ur dem och fäst upp sladdarna nånstans?
av Nojden
Perc skrev:Finns det dimljus och knapp så ska det nog finnas sladdar också. Varför du inte har några vet jag inte. Kanske nån tidigare ägare av någon anledning kopplat ur dem och fäst upp sladdarna nånstans?
Du tänkte steget längre :wink: Hittade kabel med kontakt på vänster dimljus, lite kontaktspray och puts så funkade det! Höger dimljus monterade jag bort- fukt inuti och tänker torka ur det inomhus. Det var lite knepigt att få bort innan jag kom på att först skruva dän skyddsplasten under och låna grannens lilla spärrnyckel med bitsfäste. Men inte fan kunde jag hitta kabeln med kontakten :evil:
Får leta vidare en annan dag, när dimljuset ska på plats igen
Osedvanligt korkat att dra ur kontakterna.....
av monza
Kabel med kontakt sitter på bilar utan dimljus, uppstripad ut mot respektive hörn fram under frontspoilern.
av Nojden
monza skrev:Kabel med kontakt sitter på bilar utan dimljus, uppstripad ut mot respektive hörn fram under frontspoilern.
Ja, tänk om det vore så väl.....fast om jag hittade kabeln till förarsidans dimljus borde jag hitta den högra också....har försökt men icke. Utgår de från samma sida? Tacksam för fler tips :)

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]