Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av materik
Hej

Har en Volvo XC70 2006, D5-185hk med automatlåda.

När jag trycker ner gaspedalen tar det lite stopp efter en bit, men sen kan jag trycka den vidare helt ner i botten om jag tar i mer. Som att det är två steg.

Ska det vara så ? Eller ska det vara utan motstånd hela vägen ner tills den är helt nertryckt ???

Hoppas ni förstår min något märkliga fråga

/ Mattias
Användarvisningsbild
av Perc
Det du känner är ju kickdownbrytaren. Det ska vara så på automatväxlade bilar. :)
av materik
Perc skrev:Det du känner är ju kickdownbrytaren. Det ska vara så på automatväxlade bilar. :)

Ah, just det :) Nåt med kickdown förstås. När jag söker på forumet hittar jag en annan tråd XC90 med samma fråga.
Det är ganska trögt mellan stegen, hmm...tänker att många kanske åker runt hela livet om du kör lugnt utan att ha trampat förbi första steget ;)

Hade varit kul om någon annan med just en XC70 hade bekräftat att det är såhär

/ Mattias
Användarvisningsbild
av Perc
Trögt mellan stegen? Det är då inget jag upplevt i någon automatväxlad bil jag kört. Och det är ganska många. :) Klart det är lite motstånd, men det är ju så det ska vara. Jag brukar snarare få koncentrera mig för att inte trampa för hårt om jag vill trycka gasen i botten utan att ge kickdown. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Helt normalt. Det tvingar lådan att om möjligt växla ner ett steg utöver vad den vanliga logiken säger. Det kan vara olika trögt och olika högt klick, men det är kickdownen du beskriver, 100%.

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]