Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70N2002
Hej! Jag har en V70N -02 med 140Hp, och funderar på att trimma lite.

Har någon erfarenhet av BSR PPC Tuning System steg 1?

Blir det mycket märkbar skillnad vid höga varv?

Lägre bränsleförbrukning?
Användarvisningsbild
av Ramon
Kika på denna sida: http://www.bsrab.se/products/n314/t645/ . Där kan du bl.a. Studera diagram som visar hur mycket längre man kan varva motorn osv. Beträffande bränsleförbrukningen så skall i princip samtliga trimchip ge lägre förbrukning, detta på grund av att man programmerar om chip:et så att bilen får så optimalt med bl.a. Bränsle osv. Som möjligt...
Användarvisningsbild
av Måsen
Tjena

Jag undrar också ang bränsleförbrukningen, har en 2,4T -01.
Är det någon som har några siffror på vad en chip-trimning gör för bränsleförbrukningen, på en "200-hästare" ?

Sist jag mätte upp bilens förbrukning var under en sträcka på ca 50 mil, varav 3 mil var stadskörning, resterande 47 mil var landsvägskörning i "hyfsat tempo"
Då gick den på 0.89 l/mil, vilket är ok, men blandad körning ligger den betydligt högre, gissar 3-5 dl mer per mil. (Det är en automat).

Min tidigare BMW 528iAT gick betydligt billigare i bensin. Volvo är väl inte kända för att dra lite soppa, men lite bättre borde det vara.
Därav min fråga ovan.
Användarvisningsbild
av P1800
NÅGON som har chipat en 140hk V70N hos BSR som kan berätta hur det funkar. Motsvarar det förväntningarna; finns det nackdelar typ ojämn gång, sämre lågvarvegenskaper, bränsleförbrukning etc???
Användarvisningsbild
av Loner
Måsen skrev:Tjena

Jag undrar också ang bränsleförbrukningen, har en 2,4T -01.
Är det någon som har några siffror på vad en chip-trimning gör för bränsleförbrukningen, på en "200-hästare" ?

Sist jag mätte upp bilens förbrukning var under en sträcka på ca 50 mil, varav 3 mil var stadskörning, resterande 47 mil var landsvägskörning i "hyfsat tempo"
Då gick den på 0.89 l/mil, vilket är ok, men blandad körning ligger den betydligt högre, gissar 3-5 dl mer per mil. (Det är en automat).

Min tidigare BMW 528iAT gick betydligt billigare i bensin. Volvo är väl inte kända för att dra lite soppa, men lite bättre borde det vara.
Därav min fråga ovan.
Jag är oxå nyfiken på vad som händer efter en chippning av en 2,4T. Nu har jag inte kört så långt med bilen ännu, så jag har bara tankat 2 ggr så jag vet inte förbrukningen direkt.. men färddatorn visar ner mot 0,78 landsväg med vinterdäck. Och det är ungerfär som min gamla 850GLT gjorde.

/L
Användarvisningsbild
av greeeken
På en 140 hästars blir det dag o natt.
Du märker stor skillnad kan jag säga.
Den drar lite mer när man accar då ,men så är det när man trimmar,
Kör man normalt dar den faktiskt ltie mindre.

På en 2,4T så drar den minde bensin, förutsat att du inte har blyskor o trampar gasen i botten.
Kör du lungt o normalt drar bilen lite mindre, 0,78 låter helt oki med en PPC trimmad bil.
Testa att gasa som en dåre o den drar så klart mer.
På 2,4 T blir den en helvetes skillnad i vrid o de känner man verkligen :-p
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]