Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mixter
Byt kamrem när du köpt bilen. Ganska vanligt att motorn rasar pga den , iallafall så har jag fått den känslan då jag jobbar med taxibilar. Annars en bra bil drar lite för mycket kanke. :wink:
av Dykaren
Mixter skrev:Byt kamrem när du köpt bilen. Ganska vanligt att motorn rasar pga den , iallafall så har jag fått den känslan då jag jobbar med taxibilar. Annars en bra bil drar lite för mycket kanke. :wink:
Efter 16000mil så är det dags för kamremsbyten på D5:an enligt servicebok. Du var väl ironsik när du sa att den drar för mycket va? :D
av Nordan
Jag har en D5a-04 som gått 36.000 mil nu. Automaten har gått perfekt hela tiden. Tycker bättre om den lådan än den nya sexstegade. Den enda större som krånglat är xenonstrålkastarna, så nu sitter det halogenlampor på. Bilen är till salu förresten :)
Användarvisningsbild
av K-nine
Har haft 2 D5:or. En S60-04 En V70-02. Värmare är standard på alla Diesel med NED motor.(01w35 till 05w20) Tiduret är dock tillval.(Endast mjukvara) 1500:- på Bilia tror jag. kanske lite olika..men ett måste :-)
Tittar du på en bil utan tidur och vill kolla om värmaren är hel..så böj dig under vänster del på stötfångaren och "banka" o botten på värmaren. Ett vanligt fel på dessa är en mutter som släpper i fläkten på värmardelen. Man kan alltså höra ett slammer. Värmaren gör bara tre startförsök och sätter sen en felkod som gör att den inte kommer att starta hur du en försöker. (Nollas med en VCT eller dyligt.) Ett knackelibank alltså. Dom går att plocka isär och laga..men lite pyssel är det ju. En ny värmare är ju inte heller helt gratis om man säger :-)
Övre motorfästet har jag fått byta på den ena..annars är det en kanonmotor. Säkert nån här som vet mer..eller rent av bättre.
Användarvisningsbild
av halla
ett tips bara, kolla upp milen oavsett svensksåld eller import. har hört flera på sista tiden som ändrat milen i datorn, även den som man inte ska kunna ändra.
Service Subaru XV

Nu när Renaulten äntligen är fä[…]

Ljudanläggning C70 2012

Hej på er. Liten fråga gällande l[…]

Farthållare 945

Den drivs av vakuum. Dock inte från motorn, […]

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]