Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HasseEd
Är i färd med sätta dit den nya kamremmen men upptäckte att spännaren jag köpt inte ser likadan ut som den gamla. Den gamla spännare är en manuell variant där man spänner med en insexnyckel i mitten och en arm visar när remmen är spänd rätt. Den nya varianten av fabrikatet SKF har en låspinne som man enligt anvisningen släppa på så får man rätt spänning på remmen. Den nya har ingen "klack" som gör att den fastnar i blocket och kan därmed vridas runt, tycker att den medföljande beskrivning inte säger någonting hur den skall sitta samt hur den skall spännas utan bara att man skall släppa på låspinnen.

Någon som har koll på hur den skall monteras eller har jag fått fel spännare ?
Har en bild på båda spännarna men har inte koll på hur man bifgar i detta forum.

/H
Användarvisningsbild
av Perc
Det finns två olika spännare på dessa motorer. Du har säkert fått fel, det är inget onormalt.

Bifoga gör du som vanligt, du laddar upp bilden nånstans (t.ex imgur.com) och länkar in.
Såhär ser dom 2 olika spännarna ut, Den vänstra kom 2004
Den med låspinnen kan man använda om man tidigare hade den vänstra spännaren installerad.
Jag har själv monterat dom..

Bild

Låspinnespännaren som är utbytbar med ENDAST den vänstra spännaren
Bild

Bild
Tack Magnus308 och Perc !
Självklart har jag spännaren till höger på din bild som inte är utbytbar med den med låspinnen.
Misstänkte att det var ngt fel när jag drog dit den för den var urfasad på baksidan och fick inte rätt mothåll och ställde spännhjulet snett jämfört med de andra hjulen.
/H

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]