Jackson75 skrev:Andreas2012 skrev:Kolla termostaten, det var den som orsakade mitt topplocks haveri, med efterföljande topplockspacknings byte.
Kokade den för dig Andreas?
Tjena Jackson, nej det var det som var så irriterande, den gick som vanligt, förutom att tempen gick upp så pass mycket att det bildades övertryck och kylvätskan pressades undan.....sen gick motorn varm på en sida och inte lika mycket på andra sidan, och då vart det ett litet läckage mellan avgaser och kyl stystemet och det var enligt Volvo en av de bidragande oraskerna till att skiten packade i hop.
På slutet, innan flatning av topp och byte av topplockspackning så drog bilen typ 0.5 L vatten per 40-50 Km, och om jag stod en längre stund i köer, typ mer än 30 minuter, så tändes `kylvätske nivå låg` lampan. Då var jag tvungen att ratta åt sidan, stanna, öppna kylvätske lockhelvetet jätte försiktigt och sen låta övertrycket pysa ut så att kylvätskan kom tillbaks till expansionskärlet, och sen fick jag fylla på så mycket som behövdes.
Det var skitkul varje gång. (S)
År 2000 lanserade Volvo den nya robusta XC70. Med sin kraftfulla framtoning blev den snabbt älskad av många, och är än idag en bil med komfort långt utöver det vanliga.